Het moest het ei van Columbus worden: biometrische gezichtsherkenning op luchthavens zoals Schiphol. Maar de praktijk blijkt veel weerbarstiger dan gedacht, en het wantrouwen over de privacy groeit. In de Verenigde Staten is de eerder geplande gezichtsscan voor eigen ingezetenen afgeblazen. Alleen in China is het een succes...

...KLM leek vorig jaar centraal te zullen staan in de uitrol van biometrische gezichtsherkenning op Schiphol, toen nog Seamless Flow genoemd. Passagiers van KLM zouden binnen niet al te lange tijd ‘met de handen in de zakken’ door het hele proces kunnen wandelen, zei Jordie Knoppers, Customer Journey Manager op de afdeling Customer Experience van KLM toen. Een jaar later lijkt KLM veel minder happy te zijn. Via een woordvoerder noemt het bedrijf biometrie nu ‘een technologie met potentie’. KLM zegt tests uit te voeren om inzicht te krijgen in hoe biometrie wel of niet te gebruiken is. Waar en wanneer dit is gebeurd of zal gebeuren geeft KLM niet aan.  

Schiphol onderstreept intussen dat het rei­zen met gezichts­herkenning is ont­wor­pen met privacy als leidraad, waarbij de Europese privacy­wetgeving in acht wordt genomen. “Reizigers bepalen zelf of zij deelnemen als we gezichts­herken­ning uiteindelijk uitrollen op de luchthaven,” aldus de woord­voerder. 

Alles bij de bron; Zakenreis


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha