...Maar kijk je iets beter, dan valt opeens op dat het gezicht van Goldblum te groot is in verhouding tot zijn lichaam. De video is nep.

Dit filmpje is een deepfake, een opname van een aantal mensen met de gezichten van iemand anders er digitaal opgeplakt. De technologie is sinds 2017 in opmars. Dit jaar staan veertienduizend deepfakes op videosites, beraamde het Nederlandse cybersecuritybedrijf Deeptrace: alweer twee keer zoveel als een half jaar eerder.

Een levensgroot probleem voor de samenleving, kopten de media. De toekomstige risico's voor verregaande desinformatiecampagnes waarin deepfakes worden gebruikt, zijn groot, waarschuwen experts. Makers van deepfakes wisten al succesvol de Amerikaanse presidenten Barack Obama en Donald Trump na te doen. Deepfakes zelf veroorzaakten tot nu toe nog geen echte politieke problemen. Maar het bestaan van de technologie ondergraaft nu al het vertrouwen in het beeld.

Er zijn veel methoden om een deepfake te maken, maar allemaal werken ze door een kunstmatige intelligentie te trainen op beeld. Meestal wordt gebruikgemaakt van grote databases van foto's van dezelfde persoon in verschillende poses. Daaruit genereert de software een digitaal gezicht, dat weer op een video geprojecteerd kan worden.

Maar een bedrijf als Samsung ontwikkelt dus algoritmen die minder informatie nodig hebben. De Samsung-intelligentie werd eerst aangeleerd hoe menselijke gezichten bewegen. Daarna had het alleen nog de hoofdkenmerken van een gezicht - de vorm van de ogen en de neus, bijvoorbeeld - nodig om een overtuigende deepfake te maken. Samsung wist op basis van slechts één foto onder andere Albert Einstein en de Mona Lisa tot leven te wekken.

Alles bij de bron; NU


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha