Een medewerker van Ziggo is een laptop verloren met persoonlijke gegevens van 40.143 klanten. Het gaat om klanten die recentelijk met de helpdesk van het bedrijf contact hebben gehad. 

De gestolen laptop had een bestand met daarin het klantnummer, voorletters, achternaam, geslacht, e-mailadressen, postcode, de laatste vier cijfers van het bankrekeningnummer en het onderwerp van het gesprek.  De laptop was niet versleuteld, omdat het om een ouder apparaat gaat. Nieuwere bedrijfslaptops zijn standaard wel versleuteld. 

De gestolen laptop blijkt van een medewerker van de afdeling onderzoek te zijn. “Deze persoon wilde een statistische analyse plegen op het bestand met gesprekken”, stelt een zegsman tegenover NUtech. Hij erkent dat dit in strijd is met de geldende bedrijfsregels. “Dit had de persoon alleen op de server moeten doen.”

Het bedrijf zegt de interne regels te hebben aangescherpt en ook strikter op naleving te gaan toezien. Ziggo zegt het lek te hebben gemeld bij de Autoriteit Consument en Markt.

 Alles bij de bron; NU


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha