Wie gaat verhuizen en automatisch zijn post wil laten doorsturen door bpost, moet op de aanvraag niet enkel zijn nieuw adres doorgeven. 

Op de website waar je de verhuisdienst kan activeren, moeten klanten een rist aan gegevens achterlaten. Niet alleen je logische coördinaten zoals oud/nieuw adres of je naam, maar ook persoonlijkere zaken. ‘Gaat u wonen in een huis of appartement? Bent u eigenaar of huurder? Verhuizen alle bewoners van het vorige adres mee naar het nieuwe adres? Wat is uw nationaliteit, uw identiteitskaartnummer, emailadres, uw gsm-nummer?’: bpost wordt wel heel persoonlijk in de vragenlijst. In totaal moet je je door meer dan tien pagina’s worstelen met vragen over verzekeringen, je IKEA-family-kaart of zelfs je steun aan Artsen zonder Grenzen.

Volgens bpost zelf is er geen vuiltje aan de lucht. ‘Het gaat hier om het éventueel verwerken van gegevens, op voorwaarde dat de gebruiker daarmee akkoord gaat. De formulieren zijn geanalyseerd door onze juristen en zijn volledig conform de wetgeving. Wij leggen simpelweg de link tussen de leveranciers en de potentiële klanten’, verklaart woordvoerder Fred Lens van bpost. 

De Privacycommissie is een onderzoek gestart omdat ze vermoedt dat bpost met de gegevens aan ‘directe marketing’ doet zonder de klanten daarvan te verwittigen en behandelt de zaak op 25 november.

Alles bij de bron; Nieuwsblad [Thnx-2-Luc]



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha