Dé hit deze sinterkerst moet Hello Barbie zijn, de Barbie-pop die een gesprek kan voeren met je kind. Daarvoor heeft het een WiFi-verbinding om data op te slaan in de cloud. Privacygroepen schreeuwen moord en brand, fabrikant Mattel zegt dat de paniek nergens over gaat. Deze week start een campagne tegen Hello Barbie genaamd Hell No Barbie van de organisatie Campaign for a Commercial-Free Childhood. De petitie tegen de pop heeft op het moment van schrijven dan 6300 handtekeningen verzameld.

De tegenstanders maken zich zorgen dat de gesprekken worden gebruikt voor marketingdoeleinden, maar Mattel bezweert dat dat niet het geval is. "Alle betrokken partijen mogen de data niet gebruiken om naar het kind toe te adverteren", zo stelt de fabrikant tegenover CBC. Over het gebruik voor andere doeleinden wordt niet gerept.

Ook zou de beveiliging tiptop in orde zijn. Verder kunnen ouders meeluisteren met de gesprekken die de pop opneemt en wat ze niet op de servers van Mattel willen hebben staan, kunnen ze verwijderen.

Alles bij de bron; WebWereld


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha