Google lijkt te zijn begonnen met het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties voor televisie. Klanten die bij Google glasvezel afnemen kunnen advertenties voorgeschoteld krijgen op basis van hun kijkgedrag, maar ook op basis van hun locatie of wat er op dat moment op tv is.

Dat meldt Adweek op basis van een aankondiging die de site voortijdig in kon zien. Adverteerders krijgen door de nieuwe dienst meer mogelijkheden om hun advertenties gericht uit te sturen. Zij kunnen er bij Google voor kiezen om reclame te tonen die is afgestemd op een geografische locatie, op basis van wat er op tv is, maar ook door het kijkgedrag van de consument te analyseren. Op deze manier verzorgt Google dus gepersonaliseerde advertenties voor tv op een manier die vergelijkbaar is met wat het voor web doet. Overigens komt er voor het analyseren van kijkgedrag een opt-out-systeem.

Het advertentiesysteem is onderdeel van Google Fiber, de glasvezeldienst voor internet en tv die het bedrijf in een aantal Amerikaanse steden aanbiedt. Google is al enige tijd bezig om zijn activiteiten uit te breiden naar tv. Vorig jaar bracht het bedrijf Android TV uit, een aangepaste versie van het mobiele besturingssysteem die speciaal is ontwikkeld voor televisies. 

Alles bij de bron; Tweakers


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha