Locatiegegevens van Nederlandse mobiele telefoons, waarmee de eigenaren van deze toestellen zijn te volgen, worden online door datahandelaren te koop aangeboden, zo meldt BNR.

BNR verkreeg via een Duits bedrijf gigabytes aan locatiedata. Door de gegevens te combineren met informatie van openbare registers, zoals het Kadaster, en LinkedIn-profielen, is te achterhalen waar iemand woont en werkt. De locatiedata wordt verzameld via de apps die gebruikers op hun telefoon installeren en toegang tot locatiegegevens vragen.

De aangeboden datasets bevatten niet alleen locatiedata, maar worden in combinatie met een advertentie-ID aangeboden. Het advertentie-ID is een unieke identificatiecode voor de telefoon, tablet of ander smart device waarmee bedrijven gebruikers kunnen volgen. Het advertentie-ID maakt het mogelijk om data uit verschillende bronnen aan één identiteit te koppelen. Gebruikers kunnen het advertentie-ID resetten, maar weinig gebruikers doen dit, aldus Jaap-Henk Hoepman, universitair hoofddocent Digital Security aan de Radboud Universiteit.

Eén van de datahandelaren claimt in promotiematerialen elke maand bijna de helft van alle Nederlandse telefoons te kunnen volgen. Volgens BNR zaten in het door deze datahandelaar aangeleverde proefbestanden iets meer dan vier miljoen unieke identifiers. 

Alles bij de bron; Security