Afgelopen week verscheen er een triomfantelijk bericht bij Marketing Tribune dat JCDecaux nu meer inzicht heeft in de hoeveelheid impressies op basis van smartphone data. Eén miljoen Nederlanders zouden toestemming hebben gegeven om hen te volgen. De partner van JCDecaux – Resono – meldt vol trots op hun website dat zelfs 7 miljoen Nederlanders toestemming hebben gegeven. Zie je het al voor je? Eén (of zelfs zeven) miljoen Nederlanders die toestemming hebben gegeven om hen te volgen?

De toestemmingen zouden verkregen zijn conform de Europese privacyregels. De Nederlandse implementatie daarvan is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zijn er drie mogelijk gronden op basis waarvan mobiele telefoons gevolgd mogen worden: toestemming, overeenkomst en gerechtvaardigd belang.

JCDecaux (en op de achtergrond Resono) claimt dus van één miljoen Nederlanders toestemming te hebben. Als je echter kijkt naar de eisen die de AVG stelt aan de geldigheid van een toestemming, dan lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat de toestemming van één miljoen Nederlanders daaraan voldoet.

Verder stellen JCDecaux/Resono dat de gegevens volledig worden geanonimiseerd. Gezien de casussen waarmee Resono pronkt, is het ook discutabel of de persoonsgegevens echt zijn geanonimiseerd.

Aangezien het toch erg onwaarschijnlijk is dat zeven miljoen Nederlanders onder de hierboven genoemde voorwaarden toestemming hebben verleend, kan het bijna niet anders dan dat Resono al deze Nederlanders daar met wat handigheidjes in heeft laten tuinen. Kortom: een interessante casus voor de AP om eens te beoordelen.

Alles bij de bron; Sargasso


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha