Okta heeft in haar rapport The Cost of Privacy: de staat van de digitale identiteit in 2020, de publieke perceptie van digitale privacy wordt onderzocht. Het onderzoek heeft 12.000 consumenten wereldwijd ondervraagd, waaronder 2.006 in Nederland, om vast te stellen hoe individuen aankijken tegen het bijhouden van hun gegevens, met name bij de bestrijding van het coronavirus.

...De meeste Nederlanders (86%) zijn zich namelijk wel bewust van de inspanningen om de verspreiding van het coronavirus te volgen via smartphone-dataverzameling. De pandemie heeft ook de bewustwording van data tracking vergroot; bijna een derde (30%) van de Nederlandse respondenten geeft aan dat zij zich meer bewust zijn van data tracking sinds de uitbraak van COVID-19, waarschijnlijk als gevolg van de berichtgeving in de media over het onderwerp...

...Ondanks het feit dat de Nederlandse respondenten zich bewust zijn van een aantal mogelijke voordelen, voelt een meerderheid er weinig voor om persoonlijke gegevens op te geven ter bestrijding van het coronavirus. Minder dan de helft van de Nederlandse respondenten (45%) geeft aan dat ze zich prettig voelen bij het verstrekken van locatiegegevens om het virus te bestrijden. Dit is het laagste percentage in vergelijking met alle andere onderzochte landen.

Alles bij de bron; BeveilWereld


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha