De Consumentenbond heeft zware kritiek op het plan van ING om de betalingsgegevens van zijn klanten binnenkort te gaan gebruiken voor persoonlijke reclame. 

De mogelijkheid om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen, staat in de nieuwe privacyverklaring van ING. „Als mensen bijvoorbeeld kinderbijslag ontvangen, kunnen we ze wijzen op een spaarrekening voor kinderen”, zegt een woordvoerder van de bank. Een andere toepassing is bijvoorbeeld reclame voor reisverzekeringen als iemand pint in het buitenland.

De ING-woordvoerder stelt dat klanten niet hoeven te vrezen dat hun betaalinformatie weglekt. „Er is nog geen sprake van het delen van informatie met derde partijen.”

Uit de privacyverklaringen bij de overige banken, blijkt dat het beleid van ING helemaal niet nieuw is. Rabobank, ABN Amro, SNS, ASN, Regiobank en Triodos gebruiken namelijk ook gegevens van klanten om hen aanbiedingen te doen. Rabobank voerde deze aanvulling al meer dan een jaar geleden door in het privacybeleid. Ook hier moeten klanten zelf contact met de bank opnemen om dit uit te zetten.

„Wij hebben twijfels of het plan voldoet aan de privacywetgeving”, zegt woordvoerder Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. „Als ING die betalingsgegevens van klanten wil gebruiken, moet er sprake zijn van een gerechtvaardigd belang. Daarvan is hier geen sprake. ING heeft die gegevens niet nodig voor hun primaire processen, zoals het beheren van geld. Zij willen ze gebruiken om meer producten te verkopen. Voor marketing dus”.

Wie niet op de nieuwe reclame zit te wachten, kan volgens de woordvoerder bij het internetbankieren deze optie uitschakelen of een mail sturen.

Ook deze zogenaamde ’opt-out-methode’ is volgens Spierenburg mogelijk in strijd met de regelgeving. „Er moet een noodzakelijkheid zijn. Met andere woorden: kan je dit op een minder nadelige manier doen? Dat kan heel makkelijk door klanten toestemming te vragen of je hun betaalgegevens mag gebruiken voor reclame. Nu moeten ze zich er dus zelf voor afmelden.”

Alles bij de bron; Telegraaf


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha