Gisteren beloofde Facebook dat het meer wil inzetten op onze privacy. Oprichter en CEO Mark Zuckerberg wil de berichten die we met Facebook versturen, versleutelen en ze na een tijdje laten verdwijnen.

Is de socialemediagigant tot inkeer gekomen? Of zijn dit de zoveelste beloftes van een bedrijf

...

Je kunt je Facebook-account beveiligen met tweefactor-authenticatie. Verstandig, zou je zeggen, maar dan kun je niet voorkomen dat je ook vindbaar bent op basis van je telefoonnummer. Vorig jaar bleek al dat Facebook het telefoonnummer zonder expliciete toestemming gebruikt voor advertenties.

Alles

...

Bureaus die passanten in winkelgebieden tellen aan de hand van wifi, komen voor de zomer met een gezamenlijk, landelijk register waarmee burgers zich voor die telling kunnen uitschrijven. Dat zegt Wim van Slooten, directeur van de brancheverenging voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

...

Sociaal-psychologe Shoshana Zuboff waarschuwt in haar nieuwe boek voor de manier waarop techbedrijven met onze internetdata omgaan. De mens wordt steeds meer onderworpen aan algoritmen waarop hij geen invloed heeft.

...Vijf jaar geleden geleden muntte Zuboff het begrip surveillancekapitalisme in het

...

...honderden websites volgen je surfgedrag, ook als je cookie-pop-ups op websites negeert.

Daardoor weten advertentiebedrijven waarin jij geïnteresseerd bent. Ruim 1300 websites werken daaraan mee, zonder dat je toestemming hebt gegeven, blijkt uit onderzoek van de NOS.

Er zijn grote, populaire

...

Mozilla heeft grote zorgen over de Australische wetgeving die techbedrijven verplicht om de autoriteiten te helpen bij het verkrijgen van toegang tot versleutelde data. Dat blijkt uit een brief die de browserontwikkelaar naar een commissie van het Australische parlement heeft gestuurd (pdf).

Volgens

...
Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Nieuwsarchief