Hét overheidsargument voor de invoering van vingerafdrukken in paspoorten (en voorheen ook identiteitskaarten) is al jaren hetzelfde: bestrijding van look-a-like fraude.

Look-a-like fraude is een vorm van misbruik waarbij iemand een authentiek reisdocument gebruikt van een ander met wie hij of zij uiterlijke gelijkenis vertoont. Over de omvang van dit type fraude zijn vrijwel nooit vragen gesteld, noch door Kamerleden, noch door wetenschappers en journalisten. Wie er de laatste 10 jaar een vraag over stelde werd meestal met één van de volgende kluitjes in het riet gestuurd: cijfers over look-a-like fraude zouden “onbekend”, “niet openbaar”, “vertrouwelijk” of “geheim” zijn.  

Wie de laatste jaren doorvroeg kreeg vaak te horen dat het om een gigantisch fenomeen zou gaan. Hierdoor ontstond het beeld van een “dark number” met bijna mythische proporties. 

Dus diende Privacy First sinds 2012 jaarlijks een Wob-verzoek in bij het Nederlandse overheidsonderdeel waar de cijfers over look-a-like fraude al jaren keurig worden bijgehouden: het Expertisecentrum Identiteitsfraude & Documenten (ECID) op Schiphol. Uit betrouwbare bron wist Privacy First dat de betreffende cijfers sinds 2008 in overzichtelijke jaarrapportages van het ECID te vinden zouden zijn. Dus vroegen wij de jaarrapportage over 2016 onlangs weer simpelweg per email op. Vanuit het Ministerie van Defensie ontving Privacy First vervolgens het Statistische Jaaroverzicht Documentfraude 2016; 2008: 46 gevallen, 2009: 33, 2010: 21, 2011: 19, 2012: 21, 2013: 12, 2014: 10, 2015: 16 gevallen.

Recentelijk berichtte de NOS dat de Nederlandse bevolking inmiddels zo’n 20 miljoen nutteloze vingerafdrukken heeft afgestaan ter bestrijding van een handjevol gevallen van look-a-like fraude. Deze situatie is naar alle maatstaven volstrekt disproportioneel en vormt daarmee een immer voortdurende collectieve schending van het recht op privacy van iedere Nederlander.

Privacy First roept hierbij dan ook de Nederlandse overheid opnieuw op om de verplichte afname van vingerafdrukken voor paspoorten per direct stop te zetten, ook tegen het Europese beleid in. Mocht dit vervolgens tot een rechtszaak tussen de Europese Commissie en Nederland leiden (wegens schending van de Europese Paspoortverordening), dan verwacht Privacy First dat de Nederlandse regering deze zaak glansrijk zal winnen en daarmee tevens een positief precedent zal scheppen voor het gehele Europese continent. 

Alles bij de bron; PrivacyFirst


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha