De stralingsexperts die de Food and Drug Administration (FDA) 1998 om advies vroeg voordat de scanners in gebruik werden genomen, hadden destijds al hun bedenkingen tegen het apparraat. De scanner, zo vonden ze, is in strijd met het mensen laten blootstaan aan straling zonder medisch doel. Niettemin gaan in de VS miljoenen luchtvaartreizigers door de bodyscanner die ondanks de lage straling toch een onaanvaardbaar risico voor de gezondheid vormt.  Uit onderzoek is gebleken dat per jaar 6 tot 100 passagiers kanker kunnen krijgen van de scanners.

Het besluit om de bodyscanners in te zetten werd niet genomen door de FDA, die medicijnen en medische apparatuur reguleert, maar door de TSA (Transport Security Administration) wiens voornaamste taak het is terreuraanslagen te voorkomen. Die sloeg die bedenkingen van Amerikaanse en van Europese autoriteiten over de bodyscanner in de wind. Bovendien liet de TSA zich inpakken door de fabrikant van de bodyscanner, Rapiscan Systems, die na de negatieve berichten over stralingsrisico's een intense en verfijnde lobbycampagne begon, die uiteindelijk leidde tot grote contracten.

Alles bij de bron; welingelichtekringen 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha