Privacyactivisten waarschuwen consumenten voor het groeiend aantal fitness trackers en bijbehorende apps die verschijnen en allerlei gevoelige gegevens verzamelen. Zo wijzigde onlangs nog fitness tracking-app Moves het privacybeleid nadat het door Facebook was overgenomen.

Aan de hand van verschillende algoritmen kan de app verschillende soorten oefeningen herkennen, zoals fietsen of hardlopen en de afgelegde afstand en het aantal verbrande calorieën berekenen.

Dataverzamelings- en advertentiebedrijven hebben al toegang tot veel gegevens van consumenten, maar fitness-apps hebben de potentie om meer directe en betrouwbare informatie te verstrekken en in groter detail. Iets wat volgens Chester vergaande gevolgen kan hebben als de informatie wordt verzilverd.

"Informatie over de meest intieme gezondheidstoestand van consumenten zal aan de hoogste bieder worden verkocht", vreest Chester. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om werkgevers en hypotheekaanbieders, die de informatie vervolgens zullen gebruiken bij het beoordelen van mensen.

Alles bij de bron; Security


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha