Je bent er misschien weleens doorheen geweest: de bodyscanners op Schiphol. Ook daar is het maar de vraag hoe goed ze werken. Zes vragen over de bodyscanner.

1. Staan er ook bodyscanners op Schiphol?

Al ver vóór de introductie van bodyscanners op Amerikaanse vliegvelden in 2010, nam luchthaven Schiphol in Amsterdam de apparaten in gebruik. Sinds 2006 loopt er bij vluchten binnen Europa een proef met vijftien ProVision-scanners. De taferelen zoals in het verhaal van Jason Edward Harrington beschreven, over veiligheidsbeambten die grappen maken over naakte lichamen, kunnen in theorie ook op Schiphol hebben plaatsgevonden. Pas na een mislukte aanslag door een Nigeriaan in 2010, op een vlucht tussen Amsterdam en Detroit, schafte Schiphol namelijk zestig nieuwe ProVision-scanners aan die de privacy van reizigers wél respecteren.

4. Wat zijn de ervaringen?

Met de scanners zegt Schiphol veel meer voorwerpen op de lichamen van passagiers te vinden dan voorheen. Maar de scanner gaat niet door het lichaam heen. Voorwerpen die zijn ingeslikt of ingebracht (in lichaamsholtes) detecteert de scanner niet. Mocht de scanner niet door bepaalde materialen op het lichaam heen kunnen dringen, dan gaat er een alarm af en volgt fouillering.

Schiphol beschikt ook over scanners die gebruikmaken van röntgenstraling. Die detecteren ook voorwerpen ín het lichaam. Deze scanners worden gebruikt om passagiers te controleren die ervan worden verdacht bolletjes met drugs te hebben ingeslikt. Schiphol houdt de mogelijkheid open ‘verdachte’ passagiers die wel door de bodyscanner zijn gekomen ook een röntgenscan te laten ondergaan. Röntgenstraling is aantoonbaar gevaarlijk.

6. Zijn passagiers verplicht de bodyscan te ondergaan?

Nee, ze kunnen weigeren. Schiphol biedt deze keuze echter niet aan: standaard zullen passagiers door het apparaat worden geleid. Wie dat niet wil, krijgt een 100-procentscontrole (fouillering).

Alles bij de bron; NRC


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha