Technologie voor gezichtsherkenning werkte tot dusver ondermaats bij zwarte mensen. Charlette N’Guessan ontwikkelde software die wél werkt en in Afrika het bankverkeer aanmerkelijk kan versimpelen.

Om een identiteit vast te stellen was er in veel Afrikaanse landen tot nu toe contact in levende lijve nodig tussen bijvoorbeeld een bankemployee en een klant. Zo alleen kan een bank registreren dat een rekeninghouder ook echt de rekeninghouder is, door het identiteitsbewijs te vergelijken met de aanwezige persoon. Het is voor banken verplicht om dat te controleren, maar deze werkwijze is tijdrovend en in coronatijd vrijwel onmogelijk.

N’Guessan en haar team ontwikkelden een programmaatje, een interface, dat het probleem online oplost en juist bruikbaar is bij mensen met een donkere huidskleur. Bij het verificatieproces online gaat het erom dat de persoon de persoon is volgens zijn identiteitsbewijs, en niet iemand anders én geen robot. 

Het programma van N’Guessan is simpel: de foto van het identiteitsbewijs wordt gematcht met een live video van het gezicht die tijdens de identificatieprocedure wordt gemaakt. De biometrische gegevens van de identiteitsfoto worden vergeleken met die van de video. Bij een match weten banken, douane, e-learningplatforms of stembureaus, dat iemand is wie hij of zij zegt te zijn.

“De huidige identificatieprogramma’s komen van buiten Afrika en zijn duur. Wij kunnen dat dus veel goedkoper en efficiënter”, zegt N’Guessan. Bovendien is westerse software (onbedoeld) op witte en niet op zwarte mensen gericht.

Alles bij de bron; Trouw


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha