Biometrie

De club die de stadiontoegang het best bewaakt, blijkt ADO Den Haag. Daar vergelijken camera’s standaard de gezichten en de foto’s op de toegangspassen met een database. Alle stadionbezoekers zijn daar kennelijk tevoren bekend. De poort gaat alleen open als de camera het goed vindt – je gezicht als vingerafdruk. 

De volgende stap moet zijn dat de toegangspoort open blijft en alleen bij een mismatch tussen foto en gezicht dicht gaat. Zo ziet de toekomst eruit.

De software voor gezichtsherkenning wordt intussen beter, sneller en goedkoper. Nieuwe toepassingen dienen zich aan. Dit biedt nieuwe vergezichten. Vorig jaar koppelde professor Alessandro Acquisti van de Carnegie Mellon University in Pittsburgh software voor gezichtsherkenning aan een aantal sociale media en een krachtige computer. De conclusie was dat complete toegang tot alle informatie over iedereen op basis van het gezicht nog niet mogelijk is, maar de technische grenzen zijn snel aan het vervagen. 

Ook de overheid is hier natuurlijk mee bezig. De beelden van de bewakingscamera’s kunnen straks rechtstreeks de gezichtsherkenner in. Of iemand deugt of niet is al van afstand, realtime, vast te stellen. Volgens het rapport Overvallen in Nederland past de politie gezichtsherkenning al toe bij juwelierszaken. Daar moeten klanten vaak eerst door een sluisdeur. Daar hangen camera’s die uitzoeken of u voorkomt in de politiedatabase. De provincie Utrecht gebruikt al gezichtsherkenning bij cameratoezicht in winkelcentra – maar Facebook gaat voorlopig nog harder.

Alles bij de bron; recht&bestuur 

Is Google eindelijk volwassen geworden? De zorgvuldigheid waarmee het de techniek van de gezichtsherkenning heeft benaderd, lijkt deze stelling te staven. Vergelijk het eens met Facebook. Dat bedrijf kreeg in juni, na de presentatie van zijn eigen gezichtsherkenningstechniek, te maken met mondiale privacytegenwind.

Het internet lijkt af te stappen van de ‘opt-out-mentaliteit’ van de hooghartige bullebak (zoals ‘wij weten dat je deze functie prachtig zal vinden, dus stellen we die standaard voor je in!’) en over te gaan op de ‘opt-in-mentaliteit’ van de gladde diplomaat (‘hé, moet je deze nieuwe functie eens kijken, maar alleen als je wilt, hoor’).

Lees het volledige artikel hier  (bron; NRC digiabo)


Na Facebook kwam vorige week ook sociaal netwerk Google+ met gezichtsherkenning. Is dit het begin van het einde van privacy ? 

Die gescheiden werelden, online en 'offline', zouden wel eens sneller met elkaar in verbinding kunnen raken dan we denken. Sterker nog: het kán al. De techniek is er. De sleutel die de poort tussen onze identiteit op internet en onze anonimiteit op straat kan openen, heet gezichtsherkenning. Het wordt nu ook al toegepast, maar dan vooral in de beveiliging en handhaving. 

In 'gecontroleerde' omgevingen accepteren we camerabewaking en gezichtsherkenning maar er komt volgens Van Est (Rathenau) een tweede 'revolutie' aan: het moment waarop iedereen over de technologie van gezichtsherkenning beschikt en op willekeurig wie dan ook kan toepassen. Uiteindelijk gaan technologische ontwikkelingen als gezichtsherkenning ertoe leiden dat onze omgeving steeds slimmer wordt, zegt Rinie van Est. Ook emotieherkenningssoftware bestaat al. "Wie ben je, hoe voel je je, wat zijn je plannen. Daar gaat het naartoe."

"De vraag is: waar ligt de grens? Op welk moment komen burgers of overheden in opstand? En wat wordt de rol van de gebruikers zelf? Want overheden of bedrijven kunnen wel grenzen stellen, maar het verleden heeft bewezen dat gebruikers die grenzen zelf ook kunnen oprekken."

Alles bij de bron; degelderlander 

Facebook kan iets nieuws: mensen op foto's herkennen. Op basis van biometrische informatie, zoals de afstand tussen de ogen en tussen neus en bovenlip. En met behulp van de gebruikers zelf, die vrienden 'taggen'. Sinds de oprichting van Facebook in 2004 zijn er naar schatting 75 miljard afbeeldingen ge-upload en dit jaar kwamen daar elke maand nog eens zo'n zes miljard bij.

Zo kan het gebeuren dat een gebruiker zijn vakantie-album uploadt en de melding 'Is dit Peter?' krijgt bij elke afbeelding waarvan Facebook denkt dat Peter erop staat. De gebruiker hoeft gemakshalve alleen nog maar 'ja' of 'nee' aan te klikken, waardoor mensen sneller in de verleiding komen elkaar te 'taggen'. 'Hierdoor is misschien wel de grootste database met foto's en biometrische gegevens in handen van Facebook'

De mogelijkheden van gezichtsherkenningstechniek groeien snel en we kunnen de gevaren nog niet overzien, zo bleek tijdens de hackersbijeenkomst Black Hat Conference in Las Vegas. Acquisti toonde aan dat het linken van verschillende publieke databanken het mogelijk maakt heel veel informatie uit één foto van iemands gezicht te destilleren. Door een foto met een database van afbeeldingen te vergelijken, vind je al snel allerlei gegevens, van seksuele voorkeur tot het Social Security Number.'

Alles bij de bron; degroeneamsterdammer 

De regering van India streeft naar een landelijk identificatiesysteem voor zijn 1,2 miljard burgers. In 2014 moeten de biometrische gegevens van ongeveer zeshonderd miljoen mensen zijn vastgelegd. Het gaat om vingerafdrukken, een iris-scan en een pasfoto. Die gegevens worden gekoppeld aan een uniek identificatienummer en worden vastgelegd in een landelijke database.

De biometrische gegevens worden niet opgeslagen op een ID-kaart. 'Een burger heeft zijn id altijd bij zich. Je bent zelf je id', aldus Kumar Alok, woordvoerder van het project.

Zo moet een burger bijvoorbeeld als verificatie voor een dienst van de gemeente zijn vingerafdruk geven. Die informatie wordt gekoppeld aan de database die via internet beschikbaar is. Het systeem is opgezet om dubbele data-invoer in systemen voor bijvoorbeeld voedselhulp of arbeidsbemiddeling tegen te gaan.

Alles bij de bron; computable 

De privacy-autoriteit van Hamburg gaat juridische stappen nemen tegen Facebook vanwege het ingebruiknemen van een gezichtsherkenning-feature om foto's automatisch te taggen. Volgens de waakhond is dit onrechtmatig.

Volgens de Hamburgse Commissie voor Databescherming en vrijheid van Informatie is Facebook het verzoek om de gezichtsherkenningstechnologie in lijn te brengen met Europese en Duitse regelgeving niet nagekomen en worden daarom juridische stappen voorbereid. Facebook had volgens de organisatie nagelaten vooraf toestemming aan gebruikers te vragen, zoals wettelijk verplicht zou zijn. Facebook gebruikt gezichtsherkenning om mensen op toegevoegde foto's te herkennen, zodat gebruikers ze als zodanig kunnen taggen.

Alles bij de bron; tweakers 

Facebook bewaart miljoenen van biometrische gegevens. Het einde van de anonimiteit? Juridisch niet mogelijk? Science fiction? De waarheid is dat deze functie nog niet beschikbaar is. Maar het internet netwerk Facebook werkt al maanden aan een database die maakt dat mogelijk.

Het idee doet velen huiveren: Je zit in een cafe, aan de tafel naast zit een vrouw, waarover je meer wilt weten. In plaats van een ​​gesprek te beginnen, maak je in het geheim met je mobiele telefoon foto's - en, hup, de naam, leeftijd, beroep, hobby's, en de relatie status van de buurvrouw worden in een tabel weergegeven op je telefoon.

Sinds enkele maanden, detecteert het internet-netwerk automatisch gezichten in de foto's en vraagt ​​de gebruiker bij het uploaden wie op de foto zichtbaar is. Is de foto van een gebruiker eenmaal verbonden met een naam dan identificeert Facebook deze automatisch aan de hand vd opgeslagen biometrische gegevens in de database op elke nieuwe foto. Meer dan 450 miljoen mensen zijn al op foto's toegewezen volgens het bedrijf. Er wordt geschat dat 1.000 nieuwe gezichten per seconde worden gedetecteerd. Zelfs niet-Facebook-leden kunnen dus in de database zitten zonder hun medeweten. 

Alles bij de bron; pazonline (duitstalig) 

Het bedrijf Realeyes werkt aan een systeem dat webcamsoftware voor het lezen van oogbewegingen combineert met emotionele analyse. Naargelang de gelaatsuitdrukking, de stand van de ogen en de analyse van andere gelaatstrekken zoals de wenkbrauwen, de mond en de neusvleugels en dit in combinatie met slimme algoritmes die de wijzigingen in het gelaat analyseert, kan Realeyes de gemoedstoestand van een persoon interpreteren: een kwantitatieve schat waar productmanagers veel geld voor overhebben.

Stel u even het volgende voor: terwijl u op een website surft verschijnt plots een advertentie voor pikante lingerie. U klikt er niet op, maar glimlacht even en surft verder. Ook op de volgende pagina’s die u bezoekt staat dezelfde advertentie, maar in een steeds pikantere versie. Twee, drie websites verder hebt u er genoeg van en verschijnt op uw gezicht een duidelijk verveelde grimas. ‘Sorry dat we zo aandrongen’, leest de advertentie nu, waarna ze voor goed uit uw internetsessie verdwijnt.

Sony hoopt met deze technologie zijn games nog interessanter en spannender te maken; ook Philips plant de introductie van camera’s in de wiegen van pasgeborenen, kwestie van de baby’s 24 uur per dag in het oog te kunnen houden.

Alles bij de bron;  express.be

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha