Biometrie

Intel heeft een speciale technologie ontwikkeld voor tablets en laptops waardoor wachtwoorden in de toekomst vervangen kunnen worden door de handen van gebruikers. 
2012-09-17-1
Een tablet met de nieuwe software en een biometrische sensor kan de unieke patronen van een hand herkennen. Volgens Intel zal dit niet alleen veel veiliger, maar ook veel gebruikersvriendelijker zijn. Laptops, tablets en smartphones moeten hiermee verantwoordelijk worden voor de beveiliging en het identificeren van gebruikers. Volgens Intel werkt de handpalm-identificatie technologie beter dan veel van de huidige vingerafdrukscanners.

Bron; beveiligingsnieuws

Het bedrijf Viewdle komt uit Oekraïne en Google heeft (naar verluidt) 30 miljoen dollar betaald voor 100% van de aandelen. Het bedrijf is gekocht om zijn expertise in gezichtherkenning en het herkennen van bewegingen (gestures). De gezichtherkenning kan vooral worden ingezet om gezichten te ‘taggen’, maar ook om je Androidtoestel te unlocken.

De techniek van Viewdle gaat zo ver dat de gezichtsherkenningssoftware zelfs kan zien of er een kind of een volwassene voor de camera staat. Deze techniek zou Google goed in kunnen zetten binnen Google+, om zo beter te kunnen concurreren met Facebook. De software kan ook objecten herkennen en die techniek kan Google Goggles dan weer ten goede komen.

Alles bij de bron; zdnet 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het Amerikaanse Facedeals heeft een camera ontwikkeld die van elke bezoeker van een winkel een foto maakt en die vervolgens probeert te mappen op de beeldinformatie die Facebook bezit. Als er een overeenkomst wordt gevonden, kan de winkel vervolgens een boodschap met een aanbieding sturen naar het mobiel toestel van de betrokken persoon. 

 Het bedrijf benadrukt dat een en ander los van Facebook werd ontwikkeld, en dat de persoon in kwestie uitdrukkelijk een ‘opt in’-toestemming moet geven voor het gebruik van de mobiele app. Toch hebben securityexperts, zoals bij het Slovaakse Eset, hun bedenkingen bij een product als Facedeals. Immers, het systeem veronderstelt dat van elke bezoeker aan de winkel een foto wordt gemaakt, en dat is in ieder geval een handeling waar de bezoeker geen ‘opt in’ voor heeft gegeven. Laat staan voor wat er eventueel later met die beelden wordt aangevangen (gewist, bewaard, uitgewisseld met derden of geaggregeerd met andere datasets,…). 

Slechts 37 procent van de Facebook gebruikers hebben hun privacyprofiel aangepast inzake welke informatie aan derden mag worden doorgegeven, citeert Eset de cijfers van een Amerikaanse consumentenvereniging. Haast 13 miljoen Facebook-gebruikers in de VS zouden zelfs geen weet hebben van de beschikbare privacytools. Dat maakt dat de uitbater van de winkel (of bar, grootwarenhuis etc.) voorts ook gebruik maken van heel wat andere informatie die door de persoon werd vrijgegeven.

Alles bij de bron; knack

Duitse toezichthouders heropenen een onderzoek naar Facebook's gezichtsherkenningstechnologie. De sociale netwerk site zou een enorm foto-archief aanleggen van gebruikers zonder hun toestemming. In juni werd een eerder onderzoek opgeschort maar dat wordt heropend nu Facebook zich niet voldoende bereid toont mee te werken.

Facebook bevestigt dat het biometrische gegevens verzamelt van gebruikers maar zegt ook dat de manier waarop dit gebeurt voldoet aan Europese regels. De praktijk zou legaal zijn in Ierland waar Facebook's Europese vestiging zich bevindt.

De Duitse commissaris voor gegevensbescherming, Johannes Caspar, eist dat Facebook het fotografisch archief van in Duitsland verzamelde gezichten vernietigt. Ook moet het sociale netwerk expliciete toestemming van gebruikers krijgen voor het een digitaal bestand creëert op basis van biometrische gegevens. Facebook stelt dat de Duitse vestiging zich uitsluitend bezig houdt met marketing en niet met de technische zaken die te maken hebben met gezichtsherkenning en het verzamelen van biometrische gegevens.

Alles bij de bron; 6minutes

 Tot die conclusie komt schrijfster Naomi Wolf, in The Guardian schrijft ze onder andere over een softwarebouwer die tot haar Facebook-community behoort. De man was onlangs in Disneyland waar hij een foto van hemzelf en zijn vriendin te koop kreeg aangeboden. Zijn creditcardgegevens stonden er ook al bij, terwijl hij zijn naam of enige andere informatie niet had opgegeven, ook niet dat hij een foto wilde.

Omdat hij gezien zijn beroep het een en ander van bewakingstechnologie af weet, vermoedt hij dat Disneyland werkt met behulp van gezichtsherkenningtechnologie. Hij beweerde ook dat Disney onlangs gegevens van gezichtsherkenningtechnologie heeft gedeeld met het Amerikaanse leger.

En het blijkt waar, schrijft Wolf. News21, ondersteund door de stichtingen Carnegie and Knight, meldt dat themaparken van Disney wel degelijk worden gecontroleerd door gezichtsherkenningtechnologie, dat het leger geïnteresseerd is in die technologie, en dat het technologiebedrijf Identix contracten heeft gesloten met de Amerikaanse overheid voor het ontwikkelen van technologie die mensen in een menigte identificeert.

Alles bij de bron; welingelichtekringen [het engelstalige origineel]

Een winkel binnen stappen, herkend worden door een camera en zo korting ontvangen. Het kan binnenkort nu een speciale camera wordt getest die foto’s van Facebook gebruikt om mensen in de echte wereld te herkennen. Het concept heet Facedeals.

„De Facedeals app moet geautoriseerd worden via je Facebook account. De app scant je meest recente foto’s en gebruikt die data om je in de echte wereld te herkennen. Op die manier kun je persoonlijke deals op je smartphone ontvangen op alle locaties die hieraan meewerken. Het enige dat je hoeft te doen is je gezicht laten zien”, aldus Redpepper.

Alles bij de bron; telegraaf

Sinds de uitrol van de gezichtsherkenningsoftware op Facebook in juni 2011 is er bij met name Europese toezichthouders onrust ontstaan over de mogelijke gevolgen voor de privacy. De software van de sociale-netwerksite herkent gezichten op foto's en stelt een naam voor als een persoon wordt gedetecteerd. De tool wordt onder andere gebruikt om foto's in groepen te ordenen.

Volgens de Noorse toezichthouder is de gezichtsherkenning-software van Facebook zeer krachtig maar is onduidelijk hoe de tool precies werkt. Ook willen de Noren weten welke data wordt opgeslagen in de Facebook-databases. De toezichthouder is daarom een onderzoek gestart naar de potentiële privacygevaren.

Alles bij de bron; tweakers

Google wil dat het voor YouTube mogelijk wordt om gezichten te herkennen. Dat schrijft weblog Engadget op basis van een patent dat het technologiebedrijf heeft ingediend.

Het patent omvat een systeem met gezichtsherkenningssoftware, een zoekfunctie en een database met geïdentificeerde gezichten. Door de technologie moeten mensen automatisch herkend en getagd kunnen worden in YouTube-filmpjes, aldus Engadget.

Zo moet het op den duur mogelijk worden om te zoeken op de identiteit van mensen die in de video's te zien zijn. 

Alles bij de bron; AD

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha