Biometrie

Iedereen kan het rijtje met belangrijke identiteitsstukken zo opnoemen: naam, adres, geboortejaar, paspoort, rijbewijs, Digi-D en ga zo maar verder. Het is soms nu al een hele klus om al die kenmerken veilig te houden en misbruik te voorkomen. De komende jaren zal dit lijstje nog wat verder worden uitgebreid. In veel paspoorten zitten nu al vingerafdrukken. Maar dat is niets vergeleken met de impact die gezichtsherkenning zal hebben.

Het gaat inmiddels veel om de principiële vraag wat er geoorloofd is. Waar trekken we met z'n allen, als maatschappij een grens. Gezichtsherkenning leidt nu al tot ethische vragen. Het bijzondere van gezichtsherkenning is namelijk dat het zowel gebruikt kan worden om je identiteit te beschermen, als om er inbreuk op te maken...

...En die is er overigens niet alleen bij bedrijven. Ook overheden zijn zeer geïnteresseerd in de mogelijkheden van gezichtsherkenning voor surveillance. Het verst gaat de Chinese overheid, die experimenteert er inmiddels naar hartelust mee. Het idee daarachter is om de totale Chinese bevolking op die manier te kunnen registreren, te volgen én te controleren.

Bovendien bestaan er plannen voor een puntensysteem. Bega je een overtreding, dan verlies je een punt. Scoor je teveel minputen, dan verlies je bijvoorbeeld je baan, uitkering, of zorgverzekering. De mogelijkheden voor gezichtsherkenning zijn dus legio. De techniek is er inmiddels. Maar het laatste woord over de gebruiksmogelijkheden ervan is zeer zeker nog niet gezegd.

Alles bij de bron; WinmagPro


 

In de winkel hangen 80 camera's die zijn gekoppeld aan servers met gezichtsherkenningstechnologie.

Beelden van mensen die op diefstal zijn betrapt worden bewaard in een database. "Zodra een bekende winkeldief de winkel weer binnen probeert te komen, gaat er een intern alarm af en kunnen we direct in actie komen". Volgens Panasonic, dat de technologie levert, bedraagt het nauwkeurigheidspercentage bij gezichten die gedeeltelijk verborgen zijn door een zonnebril of gezichtsmasker 90 procent.

"Elke gezichtsherkenningsserver biedt een realtime-verwerkingscapaciteit van maximaal 20 camera's en kan tot 30.000 geregistreerde referentiegezichten op hoge snelheid doorzoeken. Er kunnen zelfs matches worden gevonden wanneer de beelden 10 jaar oud zijn", aldus de fabrikant.

Alles bij de bron; Security


 

IBM heeft zonder toestemming van de gefotografeerden een miljoen foto's van fotosite Flickr gebruikt om kunstmatige intelligentie op gezichtsherkenning te trainen, ontdekte nieuwszender NBC

Yahoo, de eigenaar van Flickr, bood in 2014 een pakket van 100 miljoen foto's aan voor onderzoekers. Er zijn veel van dergelijke datasets in de omloop; ze worden veel gebruikt voor onderzoek naar gezichtsherkenning. De gefotografeerden worden lang niet altijd om toestemming gevraagd. Foto's die openbaar op Flickr worden geplaatst, vallen onder een Creative Commons-licentie. Sommige versies van deze licentie geven brede toestemming om de foto's te gebruiken.

IBM zou de foto's met duidelijke gezichten uit dat aanbod hebben gehaald, zo'n miljoen. Aan die foto's werden bijna tweehonderd mogelijke eigenschappen toegekend, waaronder huidskleur, leeftijd en geslacht. De fotodata biedt het bedrijf nu aan als onderdeel van de dataset Diversity in Faces. Volgens IBM is de dataset bedoeld om gezichtsherkenningssystemen 'eerlijker' te maken, door netwerken te trainen op meer diverse gezichten.

Privacywaakhonden maken zich zorgen dat de technologie ook misbruikt kan worden door de politie, bijvoorbeeld voor etnisch profileren.

Alles bij de bron; NU


 

Onduidelijk, overbodig, disproportioneel en bijzonder risicovol. Dat is het vernietigende oordeel van een studie van de KU Leuven over de beslissing van de regering-Michel om digitale vingerafdrukken toe te voegen aan de elektronische identiteitskaart (eID)...

...Ze stellen dat de overheid beter eerst kan onderzoeken of de maatregel wel helpt tegen identiteitsfraude. Volgens hen is dat niet het geval, omdat de maatregel te omzeilen is door de chip te vernietigen. Ook kan de identiteitsfraude bestreden worden met bestaande biometrische informatie op de kaarten, zoals de foto van het gezicht, als deze informatie maar beter gebruikt wordt.

Bijzonder kritisch zijn ze over de tijdelijke centrale opslag van vingerafdrukken, die het gevolg lijkt van de manier van verstrekking. De onderzoekers denken dat minimale opslag van een maand in een centraal systeem realistisch is. Ze noemen dit 'bijzonder risicovol' en wijzen erop dat de kans bestaat dat de data voor andere doeleinden gebruikt gaat worden, zoals door de politie, of op straat komt te liggen. De analyse stelt dat er veilige alternatieven zijn, zoals sensor-on-cardtechnologie, zodat uitsluitend de kaart in aanraking komt met de vingerafdrukken, zonder tijdelijke centrale opslag.

De conclusie is verder dat de wet voor de invoering onduidelijk is, dat die geen technische beschermingsmaatregelen oplegt en in sommige gevallen zelfs goede bescherming verhindert.

Alles bij de bronnen; Tweakers & deTijd


 

Schiphol start opnieuw met een proef waarbij reizigers hun gezicht kunnen laten scannen voordat zij het vliegtuig betreden. Het gaat om een proef voor reizigers van luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific. Zij kunnen na het inchecken op Schiphol laten weten mee te willen werken aan de proef.

Vervolgens wordt bij een registratiepunt een gezichtsscan gemaakt. Aan de gate voor Cathay Pacific-vluchten laten gebruikers opnieuw hun gezicht scannen, waardoor zij het vliegtuig kunnen betreden zonder hun paspoort of boardingpass te laten zien. Schiphol wil met de proef onderzoeken of het boarden met een gezichtsscan snel, efficiënt en betrouwbaar genoeg is om standaard aan te kunnen bieden.

Schiphol zegt dat de biometrische gegevens 24 uur na registratie worden gewist. NU.nl heeft gevraagd wie het systeem waar de scans worden opgeslagen beheert en welke partijen toegang hebben tot de informatie, maar de woordvoerder kon die vragen niet direct beantwoorden. 

In 2017 maakte Schiphol al bekend met KLM een proef te starten om gezichtsherkenning bij het instappen van het vliegtuig te testen. Die proef duurde drie maanden. Over "een paar maanden" wil Schiphol ook een proef doen waarbij de paspoortcontrole na de bagagecheck wordt vervangen door gezichtsherkenning.

Alles bij de bron; NU


 

Gebruikers van WhatsApp die updaten naar de laatste versie van de app voor iOS hebben een nieuwe instelling staan in het privacy menu. Namelijk de ondersteuning van biometrische authenticatietechnologieën. Gezichtsherkenning en vingerafdrukherkenning zijn per direct toegevoegd aan WhatsApp als extra beveiligingslaag.

De nieuwe instelling, genaamd schermvergrendeling, is te vinden onder: Instellingen > Account > Privacy. Daar zal onderaan de nieuwe optie staan.

Alles bij de bron; DutchCowboys


 

KLM begint binnenkort op Schiphol met de uitrol van biometrische gezichtsherkenning, onder de naam Seamless Flow, waarbij passagiers ‘met de handen in de zakken’ door het hele proces kunnen wandelen.

Passagiers moeten zich de eerste keer op de luchthaven registreren, waarbij de computer het gezicht vanuit alle hoeken onder de loep neemt, een procedure die nu nog ongeveer veertig seconden duurt, enrolment noemt KLM dit. Passagiers krijgen daarna bij de drie controlepunten – security filter, douane (non-Schengen) en boarding – het groene licht na identificatie door een camera. Instapkaart en paspoort zijn niet meer nodig, want het systeem ‘verwacht’ de passagier al, mits de passagier thuis of aan de balie heeft ingecheckt.

Hoelang blijven de data bewaard? Daarover is nog geen definitief besluit genomen, zegt Knoppers. Voorlopig zal het gaan om de duur van de reis, plus acht uur, om eventuele vertraging van de vlucht in te calculeren. Maar KLM wil het liefst dat de geldigheidsduur van de enrolment in Seamless Flow dezelfde is als die van het paspoort, zodat de passagier na de eerste keer geen tijd meer kwijt is aan de registratie. Passagiers kunnen straks ook kiezen voor die optie. “Maar een passagier blijft altijd het recht houden om de data te laten wissen,” zegt Knoppers. En deelname is niet verplicht; passagiers behouden altijd het recht op de ‘ouderwetse’ manier door het luchthavenproces te gaan.

Alles bij de bron; Zakenreis


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha