Wie op internet niet meer via Google zichtbaar is kan zijn tent net zo goed sluiten. Dat bewijst een zaak in Duitsland deze week. Honderden mediabedrijven zwichtten daar voor de eisen van Google en stellen hun inhoud opnieuw gratis beschikbaar, bijvoorbeeld voor Google News. Google had de bedrijven een tijdje geboycot en de resultaten daarvan zorgden voor ‘zware economische druk’, met andere woorden: het bezoek aan hun sites nam drastisch af.

Een jaar geleden is een sterk verwaterde versie van een eerder voorstel in het Duitse Parlement aangenomen: de bedrijven zouden geld uitbetaald krijgen elke keer als Google (delen van) hun inhoud openbaar maakt, vis Google News of anderszins. Het ging daarbij niet om kleine jongens maar om de Telegraaf en Elsevier van onze oosterburen...

...Google reageerde daarop met brieven aan de Duitse regering (het bedrijf is inmiddels zo groot dat het blijkbaar niet meer spreekt met individuele firma’s) en met een meesterzet: het nam in de zoekreultaten geen of slechts heel summiere verwijzingen op naar de digitale inhoud van de media die tegen de ‘schending’ van hun copyright protesteerden. Dat gaf blijkbaar zo’n drastische daling van de bezoekerscijfers dat de uitgevers op hun schreden moesten terugkeren. Deze week trokken zij (voorlopig) hun protest in en zijn zij dus weer zichtbaar. Op de hele wereld en dus op Google.

Alles bij de bron; HPdeTijd