Amnesty International heeft Google en andere internetbedrijven opgeroepen om vandaag geen cybercensuur te plegen. Het is niet de enige boodschap aan Google vandaag. De Amerikaanse  burgerrechtenorganisatie EPIC wil dat het zoekbedrijf met een nieuwe adverteermethode stopt en wil dat de merikaanse Federal Trade Commission (FTC) de proef met behavioral targeting (Google spreekt van interest-based adverteren) [...]

Amnesty International interests.jpgheeft Google en andere internetbedrijven opgeroepen om vandaag geen cybercensuur te plegen. Het is niet de enige boodschap aan Google vandaag. De Amerikaanse  burgerrechtenorganisatie EPIC wil dat het zoekbedrijf met een nieuwe adverteermethode stopt en wil dat de merikaanse Federal Trade Commission (FTC) de proef met behavioral targeting (Google spreekt van interest-based adverteren) verbiedt. De Britse privacy-organisatie Privacy International wil dat het parlement een onderzoek instelt naar de nieuwe advertentiemethode.

Het  nieuwe advertentiesysteem van Google toont doelgroepgerichte advertenties op websites die niets met het onderwerp te maken hebben. Een autoliefhebber krijgt bijvoorbeeld auto-advertenties te zien op een site over hypotheken. Gebruikers kunnen zelf aangeven welke interesses ze hebben op  hun Google-profiel. Er is ook een opt-out mogelijkheid.

(Foto van Matthew Shaw)


Lees verder...