Boek The Filter Bubble valt de personalisatie van oa Google aan

Bijna alle succesvolle diensten – Google, Facebook, Apple, datingsites, et cetera – doen aan deze personalisatie: ze vissen naar je biografische informatie, om je service (en advertenties) op maat te bieden. Het bonuskaartprincipe dus: de geschiedenis van een klant vertelt wat hij vandaag wil. Daar lijkt misschien niet veel mis mee, maar volgens Pariser is dit een bonuskaart met bijzondere krachten:

Hij levert niet alleen op maat gemaakte advertenties, maar bouwt voor elke klant een persoonlijke supermarkt. Toegepast op Google: blijkt uit je zoekgeschiedenis dat je van vakantie houdt en niet van politiek, dan krijg je als je op ‘Egypte’ zoekt, eerder resultaten over resorts dan over opstanden. 

Vervolgens vervormt personalisatie jouw wereldbeeld. En dat ‘maatwerk’ is volgens de schrijver zelfs slecht voor de democratie. Want democratie is gebaat bij alom beschikbare, neutrale informatie. Maar sinds Google c.s. aan personalisatie doen, leeft ieder mens in zijn unieke ‘filter bubble’, zijn micro-zuiltje.

Lees alles bij de bron; nrcnext

(in het artikel ook handige links om je browser instellingen te testen en tips om meer/volledig anoniem over het I-net te surfen)