Google overweegt om de persoonlijke data die het verzamelt over zijn gebruikers te verhandelen op een marktplaats die het zelf beheert. Dat blijkt uit een vertrouwelijk intern document uit 2008 dat de Wall Street Journal in handen heeft gekregen.

Aitan Weinberg, nu product-manager van de afdeling interessegericht adverteren, schreef de toekomstvisie. Weinberg kwam van DoubleClick en had weinig op met de gevoeligheden die bij het onofficiële motto Don't be evil van zijn nieuwe werkgever hoorde. 

Inmiddels zijn twee van Weinbergs voorstellen verwezenlijkt. In maart 2009 lanceerde Google op interesses gebaseerde advertenties, een dienst die op het moment toegankelijk is voor slechts een beperkte groep adverteerders. Afgelopen september onthulde het bedrijf een nieuwe advertentiebeurs die adverteerders in staat stelt om zich direct te richten op individuele consumenten. Zo kunnen zij nu real time toegang kopen tot consumenten die bijvoorbeeld van plan zijn een nieuwe mobiele telefoon aan te schaffen

Lees het volledige artikel bij de bron; www.volkskrant.nl 

 

Op www.informatieprofessional.nl een artikel van Marie-Jose Klaver over dit onderwerp met de volgende quote ;

In een artikel in de Wall Street Journal van 14 augustus jl. zegt Eric Schmidt, de ceo van Google, dat het bedrijf vrijwel alles over zijn gebruikers weet. "Let's say you're walking down the street. Because of the info Google has collected about you, "we know roughly who you are, roughly what you care about, roughly who your friends are."
Extra privacywetgeving is echter niet nodig volgens Schmidt.