Het grootste bedrijf weet alles van ons en dat hebben we aan onszelf te danken. Wij maakten van Google een gigantische monopolist. Hoe beschermen we onszelf tegen deze techgigant? Hans de Zwart, directeur van Bits of Freedom, zegt dat we ons moeten afvragen wat we nou eigenlijk van Google weten. 'Google verzamelt op allerlei manieren steeds meer data van ons, en vaak op ook op manieren die we niet per se doorhebben.' 

Auteur Sydney Vollmer, die met zijn podcast Digitalisme zoekt naar de balans in digitale tijden, vindt het gevaarlijk dat Alphabet bedrijven en technologieën opkoopt: 'Of het nou gaat om kunstmatige intelligentie of zelfrijdende auto's, ze hebben een monopolie op de operating devices (OS) en het zoekverkeer.' Vollmer vraagt zich af wat voor consequenties daar nu aan zitten: 'Wat voor controlemechanismen hebben we zodat we onze eigen burgerrechten kunnen blijven bewaken?'

Volgens De Zwart begrijpt Google de wereld waarschijnlijk beter dan welk ander bedrijf ter wereld. 'Dan kun je de wereld gaan manipuleren.' Dat gebeurt nu al met verkiezingsuitslagen, zegt Vollmer. 'De veelheid aan informatie maakt Google toegankelijk met algoritmes. Die laten informatie zien die voor jou het meest relevant is. Maar je ziet ook een boel niet. Daarmee creëren ze een informatiebubbel. Vorig jaar is bewezen dat de manier waarop Facebook de tijdslijn organiseert of Google zoekresulaten presenteert, van invloed kan zijn op je kijk op bepaalde politieke kandidaten. Daarmee hebben ze potentieel een veel te grote invloed op hoe we onze democratie inrichten.' 

Hans de Zwart (Bits of Freedom) en Sydney Vollmer - deel 1 

Hans de Zwart (Bits of Freedom) en Sydney Vollmer - deel 2

Alles bij de bron; BNR