Een week geleden schreven wij een artikel over Google dat veel discussie opleverde, en voor enkelen de ogen opende. Met een handig trucje kunt u erachter komen wat de zoekmachine precies opslaat (zo’n beetje alles) en kan hier en daar iets verwijderd worden. Maar wat doet Google eigenlijk precies met al die gegevens?

Ook dat antwoord heeft wellicht een groot 1984-gehalte, met uw data wordt namelijk een zo nauwkeurig mogelijk profiel van persoonlijke voorkeuren en zo’n beetje alle andere kenmerken gemaakt. Een digitaal paspoort, maar wel eentje dat verder gaat dan lengte, geslacht en leeftijd. De data worden gebruikt om advertenties zo persoonlijk mogelijk op zoekgedrag toe te spitsen. Zo komt het dus dat u opeens overal schoenenaanbiedingen ziet wanneer u één keer op Zalando gekeken hebt.

Dat digitale paspoort is ook te bekijken, en kan (naargelang aard van zoekopdrachten) onthullend zijn. Maar goed, hoe kom je er? Ervan uitgaande dat u ingelogd bent met een Chrome-account: klik rechtsboven op uw profiel-icoon (eerste letter van de accountnaam) en ga naar ‘mijn account’. Klik vervolgens de middelste optie persoonlijke informatie en privacy aan. Vervolgens gaat u naar advertentie-instellingen, en gelijk door naar advertentie-instellingen beheren...

...Nu we toch op deze pagina zijn, kunnen we net zo goed onze instellingen wat aan gaan passen of desgewenst helemaal uitzetten, dit laatste kan door de schuifknop Advertenties op basis van uw interesses uit te zetten. Mocht u dus een digitaal broertje dood hebben aan het online ge-adverteer van Google, en het gebruik maken van uw surfgedrag als ijkpunt niet zien zitten (waarbij ik mij ten zeerste afvraag wat u nog op Chrome doet), dan kunt u deze optie aanzetten. Google zal u dan advertenties sturen die gebaseerd zijn op algemener gegevens, zoals de huidige locatie. Volledig uitzetten is (hier) dus niet mogelijk.

In dat kader is het misschien beter om uw werkelijke voorkeuren in te voeren, en de shot-in-the-dark-interesses van de zoekmachine te verwijderen. Zo kunt u gerichter advertenties ontvangen, op basis van wat u werkelijk belangrijk vindt, en niet op wat Google denkt dat u bent.

Alles bij de bron; HPdeTijd



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha