Google heeft van Facebook toegang gekregen tot de publieke gedeeltes van de Facebook-app. Dat betekent dat gebruikers bij een zoekopdracht met de Google-Androidapp ook resultaten als openbare profielinformatie kan opleveren inclusief link naar de locatie binnen de Facebook-app. 

Doordat Facebook de zogenaamde deep links toestaat, kan Google zijn effectiviteit als zoekmachine onderhouden. Hoewel de zoekgigant prima in staat is om met een crawler de webpagina's van het internet in kaart te brengen, heeft Google toestemming nodig om hetzelfde te doen bij mobiele applicaties. Door de toestemming van Facebook kunnen naast profielen ook zaken als Facebookpagina's, -groepen en -evenementen verschijnen in de resultaten van de Google-zoekapplicatie op Android op dezelfde manier als nu bijvoorbeeld resultaten uit Contactpersonen kunnen verschijnen.

Op dit moment vereist Google web parity voordat een app-ontwikkelaar deep linking kan toestaan. Dat wil zeggen, de inhoud waar een deep link naartoe wijst, moet los daarvan ook op het internet te vinden zijn door de crawlers van Google. Mogelijk stapt het bedrijf daar in de toekomst van af om ook applicaties die geen bijbehorende websites hebben, te accomoderen.

Alles bij de bron; Tweakers

NB; zo snel kan de realiteit dus achterhaald blijken;

Google personaliseert nog steeds verder maar heeft geen toegang tot alle data, het bedrijf weet bijvoorbeeld niet wat u heeft geliked bij Facebook. Of weet niet wat u aan het doen bent in de apps op uw mobiele telefoon. De lingua franca van vandaag zijn namelijk locatie, tijd, verbonden mensen, vaardigheden en visuele representaties. Deze zaken kunnen namelijk uw zoekvraag nog verder optimaliseren als deze gegevens met elkaar verbonden zijn.

Dat lijkt alsnog niet te gaan gebeuren. Uitdaging hierbij zijn privacywetten, koppeling met sociale netwerken (bijvoorbeeld Facebook) en gegevens van uw mobiele telefoon (apps).

Uit dit eerder vandaag geplaatste bericht



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha