Zoekmachine

Google gebruikt een nieuwe manier om gegevens van Google Chrome te verzamelen waarbij de privacy van gebruikers niet in het geding is, aldus de zoekgigant. De methode heet RAPPOR (Randomized Aggregatable Privacy-Preserving Ordinal Response) en zou het mogelijk maken om gegevens over het gedrag van geïnstalleerde software te verzamelen, waarbij de privacy van de gebruiker is gegarandeerd.

RAPPOR is gebaseerd op het principe van differentiële privacy, dat de sterkste vorm van privacy zou zijn, aldus Ulfar Erlingsson van Google Security Research. RAPPOR gebruikt geen unieke identifiers. Op deze manier kan Google naar eigen zeggen gegevens over gebruikers verzamelen zonder dat gebruikers direct zijn te identificeren. 

Op dit moment wordt RAPPOR binnen Google Chrome gebruikt voor het verzamelen van statistieken over ongewenste software die de instellingen van gebruikers kaapt. Erlingsson stelt dat de verzamelmethode echter ook voor allerlei andere doeleinden is te gebruiken. Google heeft RAPPOR dan ook als opensourceproject beschikbaar gemaakt.

Alles bij de bron; Security

Wie op internet niet meer via Google zichtbaar is kan zijn tent net zo goed sluiten. Dat bewijst een zaak in Duitsland deze week. Honderden mediabedrijven zwichtten daar voor de eisen van Google en stellen hun inhoud opnieuw gratis beschikbaar, bijvoorbeeld voor Google News. Google had de bedrijven een tijdje geboycot en de resultaten daarvan zorgden voor ‘zware economische druk’, met andere woorden: het bezoek aan hun sites nam drastisch af.

Een jaar geleden is een sterk verwaterde versie van een eerder voorstel in het Duitse Parlement aangenomen: de bedrijven zouden geld uitbetaald krijgen elke keer als Google (delen van) hun inhoud openbaar maakt, vis Google News of anderszins. Het ging daarbij niet om kleine jongens maar om de Telegraaf en Elsevier van onze oosterburen...

...Google reageerde daarop met brieven aan de Duitse regering (het bedrijf is inmiddels zo groot dat het blijkbaar niet meer spreekt met individuele firma’s) en met een meesterzet: het nam in de zoekreultaten geen of slechts heel summiere verwijzingen op naar de digitale inhoud van de media die tegen de ‘schending’ van hun copyright protesteerden. Dat gaf blijkbaar zo’n drastische daling van de bezoekerscijfers dat de uitgevers op hun schreden moesten terugkeren. Deze week trokken zij (voorlopig) hun protest in en zijn zij dus weer zichtbaar. Op de hele wereld en dus op Google.

Alles bij de bron; HPdeTijd

Google krijgt dagelijks meer dan 1 miljoen verzoeken voor het verwijderen van links die naar piraterijwebsites verwijzen. Een paar jaar geleden ging het nog om een tiental van zulke aanvragen per jaar, meldt de website Torrentfreak.com.

Het zijn vooral de eigenaars van auteursrechten, zoals mediabedrijven, die de aanvragen indienen. Dergelijke aanvragen blijken overigens eerder regel dan uitzondering te worden. Het zijn ook vaak zaken die de media halen. Zo verwijderde Google onlangs de links die leiden naar websites waarop naaktfoto’s van actrice Jennifer Lawrence te vinden zijn. Google deed dat op uitdrukkelijk verzoek van de advocaten van Lawrence, en dit op basis van schending van de wet op copyright.

Veel aanvragers hebben het aanvraagproces geautomatiseerd, wat tot gevolg heeft dat Google als internetzoekmachine bijna 8 miljoen aanvragen per week ontvangt.  Een aantal waar Google moeilijk mee om kan gaan, want daar blijkt het er minder geautomatiseerd aan toe te gaan. “Google probeert met een emmer een oceaan van illegale downloads te verwijderen", stelt Brad Buckles van de Recording Industry Association of America (RIAA).

Deze verzoeken komen overigens boven op het toenemend aantal verzoeken dat Google krijgt van individuen en bedrijven in het kader van het zogenaamde ‘recht om vergeten te worden’.

Alles bij de bron; ZDNet

Google heeft een nieuwe, slimme e-maildienst met de naam Inbox geïntroduceerd. Inbox toont gebruikers berichten als een soort tijdlijn, waarbij gerelateerde berichten worden gebundeld in categorieën als 'advertenties' en 'aankopen'. Dat is vergelijkbaar met wat Gmail op dit moment ook al doet, al moeten gebruikers daarvoor naar verschillende tabbladen navigeren.

Daarnaast toont Inbox delen van een e-mail zonder dat ze geopend hoeven te worden, zoals de status van een bestelling, en probeert Inbox zelfs de actuele status van de bestelling te achterhalen.

Daarnaast kunnen gebruikers een e-mail snoozen, functionaliteit die is afgekeken van de iOS-app Mailbox. Daarbij wordt de e-mail op een later tijdstip opnieuw onder de aandacht van de gebruiker gebracht.

Alles bij de bron; Tweakers

Hoe kan je met amper vijf woorden je dokter op de kast jagen? 'Ik las op internet dat...' Wat volgt zijn meestal totaal foutieve zelfdiagnoses en overdreven schrikreacties. Maar liefst driekwart van de patiënten raadpleegt 'Dokter Google' als bron voor informatie over gezondheid.

"Speel niet langer zelf voor dokter en raadpleeg een betrouwbare bron." Met die boodschap binden artsen en de overheid de strijd aan met 'Dokter Google', waarbij al dan niet zieke mensen zelf hun diagnose stellen aan de hand van info die ze op het internet vinden. De campagnemakers strijden met dezelfde wapens: advertenties op Google.

Met de medische site Gezondheidenwetenschap.be - waar artsen wél correcte medische info posten - wil de overheid paal en perk stellen aan dit fenomeen.

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]

Gmail voor Android krijgt niet alleen een volledige Material Design-makeover, maar biedt voortaan ook onderdak aan al je e-mailaccounts. Naast een nieuw uiterlijk heeft die nieuwe versie nog een belangrijke verrassing in petto. De applicatie heeft altijd alleen ondersteuning geboden voor Googles eigen maildienst, maar het ziet er naar uit dat Gmail voor Android voortaan ook aan andere e-maildiensten zoals Yahoo en Outlook.com onderdak biedt, zodat gebruikers hun verschillende e-mailaccounts in één applicatie kunnen beheren.

Een gelekte video toont de nieuwe app in werking. Het is voorlopig nog niet duidelijk of de nieuwe Gmail-app ook Exchange ActiveSync zal ondersteunen, maar als dat het geval is, lijkt wisselen tussen verschillende e-mailapps voorgoed verleden tijd voor Androidgebruikers.

Alles bij de bron; ZDNet

Google weigert het omstreden 'recht om vergeten te worden' uit te voeren op zijn belangrijkste domein, Google.com, ondanks dat toezichthouders concluderen dat dit "de effectiviteit van de hele beslissing op losse schroeven zet".Het verwijderen van links die mogelijk de privacy schenden is immers een Europese aangelegenheid, dus doet de zoekgigant dit enkel op Europese domeinen, zoals Google.nl, .fr of .de.

"Omdat het EU-Hof gaat over Europa en Europese gebruikers, focussen we ons op deze domeinen. Het .com-domain is gericht op de VS", aldus Eric Schmidt.

Een logisch alternatief zou zijn dat Google Europese gebruikers selecteert op IP-adres, ongeacht het domein dat ze bezoeken. Maar dat is volgens Google niet nodig, omdat het Europese gebruikers automatisch doorverwijst naar het landdomein waar ze zich bevinden. Slechts zo'n 5 procent van Europese gebruikers zou structureel gebruik maken van Google.com.

Alles bij de bron;WebWereld

Google Nederland heeft 11.000 links naar webpagina's uit de zoekindex verwijderd. Uit Nederland kwamen tot nu toe 9000 verwijderingsverzoeken bij Google binnen. Die hadden betrekking op ruim 33.000 url's. In heel Europa heeft Google bijna 171.000 url's verwijderd, terwijl er 238.000 links niet zijn verwijderd. 

Volgens het bedrijf zijn het vooral links naar Facebookpagina's die mensen willen verwijderen. Er zijn nu 3331 pagina's van Facebook uit de zoekindex verwijderd. Op de tweede plaats staat netwerksite Profile Engine met 3287 pagina's.

Alles bij de bron; NOS [Thnx-2-Niek]

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha