Zoekmachine

Privacytoezichthouders uit tien landen, waaronder Nederland, hebben Google in een brief gevraagd meer te doen aan privacybescherming. Vooral Buzz en Street View moeten het ontgelden.

De ondertekenaars van de brief, waar The Wall Street Journal over beschikt, vinden dat Google de privacy van de burger vergeet als het nieuwe (web)diensten introduceert. "Privacy kan niet opzij gezet worden in de haast om nieuwe technologieën te introduceren aan het online publiek over de hele wereld", schrijft onder het Nederlandse College Bescherming Persoonsgegevens (CBP)

Lees het volledige artikel bij de bron; www.webwereld.nl

Een moeilijk te begrijpen stuk op www.webwereld.nl. Ik dacht dat opt-in betekende dat je accoord bent met het 'data-minen' en daardoor op maat gesneden info (=adverts) te zien krijgt waar je met de opt-out keuze alleen de algemene ifo krijgt. Maar in dit stuk wordt me dat niet 100% duidelijk.

Google-juristen hekelen de zwart-wit discussie over privacy en de onterechte focus op opt-in. Volgens hen kan opt-in juist schadelijke bijwerkingen hebben op privacy....

...Zij waarschuwen voor het risico van opt-ins waarbij de consument niet volledig of niet duidelijk wordt geïnformeerd. De daaruit volgende uitgebreide datavergaring, indien de consument dus kiest voor die opt-in, kan veel schade aanrichten voor de privacy van gebruikers. Dat is dan meer schade dan die uit beter ontworpen, meer intuïtieve en opt-out mogelijkheden met gedetailleerde instellingen, aldus de Google-beleidsmakers.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.webwereld.nl

 

Google is niet van zins om zoekdata gekoppeld aan ip-adressen minder lang te gaan bewaren, zoals de Artikel 29-werkgroep eist...

...Google bewaart op dit moment de zoekdata voor een termijn van 9 maanden, daarna wordt de data geanonimiseerd. De Artikel-29 werkgroep waarin Europese privacy-organisaties zijn verenigd, pleit er al jaren voor dat de termijn van de dataopslag teruggebracht wordt naar maximaal 6 maanden.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.webwereld.nl

Zoekmachines op internet hebben voor het gebruik van merknamen als zoekwoorden geen toestemming nodig van de merkhouders.

Dit heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie vanmorgen bepaald naar aanleiding van een geschil tussen de zoekmachine Google en drie Franse fabrikanten van bekende merkartikelen: Vuitton (luxeartikelen), Viaticum (reizen) en Thonet (relatiebemiddeling).

Volgens het Hof maakt Google geen inbreuk op het Europese merkenrecht door adverteerders de mogelijkheid te bieden te betalen voor trefwoorden die overeenkomen met merken van hun concurrenten. Dit geldt ook voor de andere zoekmachines. Een internetter die zoekmachines gebruikt krijgt behalve de zoekresultaten vaak ook advertenties van gesponsorde links. Zo proberen concurrenten zijn aandacht te trekken.

Google's CEO Eric Schmidt deed de wereld vorige week verbazen met zijn uitspraak dat privacy alleen voor mensen is die iets hebben te verbergen, maar beveiligingsgoeroe Bruce Schneier waarschuwt dat we zonder privacy in een politiestaat zullen eindigen.

Tijdens een interview met CNBC liet Schmidt weten dat: "Als je iets hebt waarvan je niet wil dat anderen het weten, je het misschien in de eerste plek niet moet doen. Als je echt dat soort privacy nodig hebt, dan is de werkelijkheid dat zoekmachines, waaronder Google, deze informatie voor een bepaalde tijd bewaren en het is belangrijk, bijvoorbeeld, dat we in de Verenigde Staten allemaal aan de Patriot Act onderworpen zijn en dat het mogelijk is dat al die informatie aan de autoriteiten beschikbaar gesteld kan worden."

Toch heeft ook Schmidt in het verleden geprobeerd zaken uit zijn privéleven geheim te houden.

Lees verder bij de bron; www.security.nl

Bijna de helft van de internetgebruikers onder de zestien jaar is op internet wel eens privacygevoelige informatie over zichzelf tegengekomen. Onder oudere websurfers ligt het percentage rond de 30 procent.

Dat blijkt uit een onlineonderzoek van personenzoekmachine Wieowie.nl onder drieduizend gebruikers dat donderdag werd gepresenteerd. Volgens de onderzoekers gaat het daarbij vooral om foto's, mailadressen en telefoonnummers.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het lastig is de gevonden informatie weer van internet te verwijderen. De helft van de ondervraagden die daartoe een poging ondernam lukte het niet de gegevens definitief van het net te halen.


Lees verder bij de bron; Nu.nl

Bijna iedereen is tegen de overeenkomst die Google voor Google Book Search wil sluiten. De meeste bezwaren tegen de boekenzoekmachine zijn auteursrechtelijk van aard.

Maar Google Books heeft ook nog een privacy-aspect. Elektronisch lezen laat sporen na. Wat gebeurt er met de gegevens van lezers die gebruik maken van Google Books?

Wie heeft toegang tot de leesvoorkeuren van de (vermoedelijk) tientallen miljoenen mensen die straks hun boeken via Google lezen, lenen of kopen?

Lees verder bij de bron; MJK in het NRC

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha