Zoekmachine

Een week geleden schreven wij een artikel over Google dat veel discussie opleverde, en voor enkelen de ogen opende. Met een handig trucje kunt u erachter komen wat de zoekmachine precies opslaat (zo’n beetje alles) en kan hier en daar iets verwijderd worden. Maar wat doet Google eigenlijk precies met al die gegevens?

Ook dat antwoord heeft wellicht een groot 1984-gehalte, met uw data wordt namelijk een zo nauwkeurig mogelijk profiel van persoonlijke voorkeuren en zo’n beetje alle andere kenmerken gemaakt. Een digitaal paspoort, maar wel eentje dat verder gaat dan lengte, geslacht en leeftijd. De data worden gebruikt om advertenties zo persoonlijk mogelijk op zoekgedrag toe te spitsen. Zo komt het dus dat u opeens overal schoenenaanbiedingen ziet wanneer u één keer op Zalando gekeken hebt.

Dat digitale paspoort is ook te bekijken, en kan (naargelang aard van zoekopdrachten) onthullend zijn. Maar goed, hoe kom je er? Ervan uitgaande dat u ingelogd bent met een Chrome-account: klik rechtsboven op uw profiel-icoon (eerste letter van de accountnaam) en ga naar ‘mijn account’. Klik vervolgens de middelste optie persoonlijke informatie en privacy aan. Vervolgens gaat u naar advertentie-instellingen, en gelijk door naar advertentie-instellingen beheren...

...Nu we toch op deze pagina zijn, kunnen we net zo goed onze instellingen wat aan gaan passen of desgewenst helemaal uitzetten, dit laatste kan door de schuifknop Advertenties op basis van uw interesses uit te zetten. Mocht u dus een digitaal broertje dood hebben aan het online ge-adverteer van Google, en het gebruik maken van uw surfgedrag als ijkpunt niet zien zitten (waarbij ik mij ten zeerste afvraag wat u nog op Chrome doet), dan kunt u deze optie aanzetten. Google zal u dan advertenties sturen die gebaseerd zijn op algemener gegevens, zoals de huidige locatie. Volledig uitzetten is (hier) dus niet mogelijk.

In dat kader is het misschien beter om uw werkelijke voorkeuren in te voeren, en de shot-in-the-dark-interesses van de zoekmachine te verwijderen. Zo kunt u gerichter advertenties ontvangen, op basis van wat u werkelijk belangrijk vindt, en niet op wat Google denkt dat u bent.

Alles bij de bron; HPdeTijd


Anonimiteit op het internet lijkt anno 2016 tot een utopie verworden te zijn. Maar hoeveel van ons browsegedrag wordt er eigenlijk opgeslagen door het alwetende Google? Daar kunt u via een kleine omweg achter komen...

...De pagina in kwestie heet de Web&App Activity Page en kan alleen bezocht worden als u ingelogd bent op uw Google-account. Ga vervolgens naar https://history.google.com/history/ en klink de functie ‘all time’ of wanneer u de Nederlandse versie hebt: ‘Onbepeperkt’ aan wanneer er een drop-down menu verschijnt welke zoekopdrachten weergegeven dienen te worden.Daarna krijgt u een lange lijst van alle pagina’s die u ooit bezocht hebt met uw Google-account, een immense lijst dus. Deze items kunnen aangevinkt en verwijderd worden, maar dit wil Google eigenlijk helemaal niet, en dus kan er maar één pagina per dag verwijderd worden, hetgeen niet echt veel zoden aan de dijk zet natuurlijk.

Klik nu in de linkerbovenhoek van het scherm op de drie horizontale witte streepjes naast het Google-logo. Vervolgens verschijnt er een dropdown-menu dat pas echt de dagelijkse datastroom goed weergeeft. Van uw appgegevens, uw audio-en spraakgeschiedenis tot aan locatie-informatie aan toe. Eigenlijk weet Google alles van u.

Als u al uw informatie eens goed door wilt spitten kunt u er ook voor kiezen om al uw data te downloaden. Dit doet u als volgt: ga in het linkse menu naar de optie het meest onderaan, genaamd activiteitsopties. Klik deze optie aan. Vervolgens mag u weer kiezen. Klik in het volgende menu op uw inhoud beheren.

Het downloaden van al uw gegevens kan best een lange tijd in beslag nemen. Google laat u uw bestandsvorm kiezen en u kan het ook op uw Drive laten zetten, mits u daar ruimte voor hebt. Op die manier kunt u erachter komen wat de zoekgigant precies van u weet.

Alles bij de bron; HPdeTijd


Twee redacteuren, twee computers, en twee heel verschillende zoekresultaten na het invoeren van 'referendum Oekraïne' in Google. Het is een bekend fenomeen dat Google bij het tonen van resultaten rekening houdt met eerder zoekgedrag. Dat wordt ook wel de filterbubbel genoemd: iemand wordt steeds bevestigd in zijn interesses omdat de sites die hij waarschijnlijk boeiend vindt bovenaan komen.

... wat betekent dat voor de googelende stemmer op zoek naar informatie over het referendum? 

Alles bij de bron; Trouw


De Nederlandse zoekmachines Startpage.com en Ixquick.com gaan samen verder. Ixquick heet voortaan “StartPage by Ixquick”. Hierdoor ontstaat de grootste privacy zoekmachine van Europa. Beide zoekmachines bieden zoekresultaten in complete privacy: IP-adressen worden niet opgeslagen of doorgegeven, er zijn geen cookies nodig en persoonlijke informatie van gebruikers wordt niet bijgehouden. Als Europese spelers vallen ze buiten het bereik van de “Patriot Act”

Net als StartPage toont “StartPage by Ixquick” nu actuele zoekresultaten van Google, waarbij de anonimiteit van de gebruiker volledig gewaarborgd is. Op Ixquick.eu behouden de bezoekers de mogelijkheid om de klassieke Ixquick meta-zoekresultaten te bekijken. 

Bron; Persbericht via de mail 


In de afgelopen week ontving Google 19 miljoen verwijderverzoeken. In dezelfde week van 2015 waren dat er nog 8 miljoen, terwijl het in 2014 rond de 6 miljoen waren. Met de verzoeken proberen bedrijven downloads naar bijvoorbeeld films, series en muziek uit de Google-zoekresultaten te halen. Veel van deze berichten worden geautomatiseerd naar Google verzonden.

Steeds meer Belgen sluiten "internetverzekering" af

Eén van de veroorzakers van deze geautomatiseerde aanvragen komt wellicht van bedrijven die internetverzekeringen aanbieden. Je krijgt dan heel concrete hulp als je opduikt in een ongewenst filmpje op internet of als je via internet wordt gepest. In zo'n geval probeert de verzekeraar de schade zo snel mogelijk te beperken, bijvoorbeeld door aan YouTube te vragen om het filmpje eraf te halen. Klanten krijgen ook advies hoe ze moeten reageren om erger te voorkomen. 

Op langere termijn proberen IT'ers ervoor te zorgen dat als mensen jouw naam opzoeken op internet, het beschamende filmpje niet meer bovenaan staat in de zoekresultaten, maar pas ergens op pagina 20, in de hoop dat niemand het ooit nog oprakelt. Een internetverzekering kost voor een particulier rond de 100 euro per jaar.

Alles bij de bron; NU & deRedactie

 

Met de aankondigingen reageert Google op berichtgeving in een Duitse krant waarin eerder melding werd gemaakt van het toepassingen van geofiltering. Op zijn blog stelt Google dat het inderdaad op basis van ip-adres zoekresultaten zal aanpassen, waardoor Europese burgers voortaan gefilterde zoekresultaten te zien krijgen op alle zoekmachines, dus inclusief google.com.

Overigens gaat Google niet alle 'vergeetverzoeken' filteren voor Europese burgers op zijn niet-EU-zoekmachines. Alleen in het land waar de aanvrager zelf woont worden op basis van ip-adres zoekresultaten verwijderd uit de niet-EU-zoekmachines. In andere Europese landen blijven de zoekresultaten via bijvoorbeeld google.com dus gewoon zichtbaar. Dat betekent bijvoorbeeld dat bij een vergeetverzoek vanuit Nederland, alleen Nederlandse inwoners het zoekresultaat niet langer kunnen vinden via google.com, maar inwoners van andere EU-landen nog wel. In de Europese zoekmachines is het resultaat dan wel voor iedere EU-burger onzichtbaar gemaakt.

Alles bij de bron; Tweakers


Google gaat ook op google.com resultaten filteren die verwijderd zijn om privacyredenen. Het bedrijf gaat dit doen door te controleren vanuit welk land een gebruikers de site bezoekt. 

Vorig jaar weigerde de zoekmachine nog om resultaten wereldwijd te filteren en daarmee was het recht om vergeten te worden volgens privacywaakhonden geen effectieve maatregel, omdat veel Europeanen gebruikmaken van de internationale versie van de site.

Google gaat nu op google.com aan de hand van ip-adressen controleren of de gebruiker uit Europa komt en op basis daarvan resultaten filteren. Deze vorm van geofiltering blijft alsnog eenvoudig te omzeilen met vpn-diensten, maar de maatregel kan voor de meeste Europese gebruikers effectief zijn. Het recht om vergeten te worden kwam voort uit een uitspraak uit 2014 van het Europese Hof van Justitie. De uitspraak wordt door sommigen als privacy-overwinning gezien en door anderen als een vorm van censuur.

Alles bij de bron; Tweakers


Misschien sta je er niet bij stil, maar als je veel gebruik maakt van Google-diensten, is er veel versnipperde informatie die samen een vrij compleet kan geven van een persoon. Dit geldt overigens niet alleen voor de diensten van Google, ook andere bedrijven verzamelen deze informatie...

...Onderstaande infographic toont een aantal verschillende onderwerpen met daarin hoe Google dit te weten kan komen. Nu is het begin misschien stemmingmakerij, want ook al is het grootste deel van de inkomsten van Google afkomstig van advertenties, er zijn ook nog andere verdienmodellen die Google gebruikt  

Google

 

Alles bij de bron;  AndroidWorld


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha