Zoekmachine

Het eigen huis op Google Street View? Alleen als hij ‘verpixeld’ weergegeven is, maar liever helemaal niet. Al dan niet vanaf hun vakantieadressen hebben verschillende Duitse bondspolitici deze week kritisch stellinggenomen tegen Googles internetdienst, die het bedrijf dit jaar in Duitsland wil invoeren.

Een aantal van hen zegt bezwaar te zullen maken bij Google. Dat kan met een speciaal onlineformulier, dat is bedoeld om de heftige kritiek weg te nemen dat de zoekfunctie de privacy zou schenden. De politici roepen burgers op daar ook gebruik van te maken.

Ook Ilse Aigner (CSU), bondsminister van onder andere consumentenbelangen, behoort tot degenen die bezwaar aantekenen

Lees het volledige artikel bij de bron; www.volkskrant.nl

De toezichthouder in Hamburg, een van de twintig steden waarvan Google de beelden online wil gaan zetten, reageert woensdag verbaasd op de plannen van Google.

“De snelle introductie van Street View en de beslissing om de lancering te starten tijdens de vakantie, alsmede het ontbreken van de mogelijkheid telefonisch beklag te doen, heeft bij ons tot zorgen geleid”, aldus Jan Caspar werkzaam bij de Duitse toezichthouder...

...Peter Schaar, de federale commissaris voor databescherming, sluit zich bij Caspar aan. “Het zou te allen tijde mogelijk moeten zijn klachten in te dienen over Street View. Ook moeten alle klachten worden behandeld voordat de dienst gelanceerd kan worden in Duitsland”, schrijft Schaar in een blog.

De toezichthouder uit Hamburg heeft inmiddels een brief aan Google gestuurd waarin de instantie laat weten dat het bedrijf aan alle voorwaarden moet voldoen.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.nu.nl 

Google Street View zal, ondanks protesten en zorgen over privacy, beschikbaar komen in Duitsland. Voor het eind van het jaar staan de straatbeelden van de twintig grootste Duitse steden online, zo maakte de zoekgigant bekend.

De bewoners van de Duitse steden waarin door Google opnames zijn gemaakt, krijgen vier weken de tijd om aan te geven dat hun gezichten, nummerborden en woningen onherkenbaar moeten worden gemaakt.

Lees het volledige artikel bij de bron;  www.winmag.nl

Eric Schmidt, CEO bij Google, waarschuwt voor een ‘angstaanjagende’ toekomst waarin een data-explosie zal ontstaan waardoor vrijwel ons gehele privéleven openbaar zal zijn. 

“Als ik voldoende data van een individu bekijk, kan ik met behulp van kunstmatige intelligentie voorspellen waar die persoon heen gaat”, aldus Schmidt op een conferentie waarover Techeye.net bericht. Volgens de CEO van Google kunnen gebruikers, de locaties van gebruikers en de volgende handelingen van gebruikers aan de hand van openbare data in de toekomst worden geïdentificeerd, voor zover dit nu al niet mogelijk is.

Schmidt wilde tijdens de conferentie niet ingaan op de rol van Google in het probleem dat de topman schetste. Hij wilde wel kwijt dat hij zich zorgen maakt over de toekomst. “Mensen zijn niet klaar voor de technologische revolutie die eraan zit te komen. We zijn niet bewust genoeg”, waarschuwt Schmidt.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.nu.nl 

Google en Verizon zijn dicht bij een overeenkomst die ervoor moet zorgen dat internetabonnees van de provider sneller toegang krijgen tot diensten van Google. De deal krijgt felle kritiek.

Google zou Verizon dan betalen om bijvoorbeeld het downloaden van filmpjes van YouTube voorrang te geven op het net boven diensten van andere aanbieders. Daarmee doet Google een rechtstreekse aanval op de zogeheten netneutraliteit.

Volgens burgerrechtenbeweging Free Press betekent de deal het einde van het 'do no evil' tijdperk van Google. "Als dit waar is, is het een brutale greep naar marktmacht van twee monopolistische spelers. Dergelijk misbruik van het open internet zou het einde betekenen van Google's missie om geen kwaad te doen", aldus Josh Silver van Free Press.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.webwereld.nl

Update;

Zowel Verizon als Google hebben inmiddels ontkend bezig te zijn met een dergelijk plan. Volgens de Wall Street Journal blijft de journalist van The New York Times bij zijn verhaal dat gebaseerd is op anonieme bronnen die aanwezig zijn geweest bij de gesprekken.

Sinds eind 2009 wordt er in Amerika namelijk al gesproken over netneutraliteit en hoe die behouden moet worden in de toekomst. Google schreef toen al in een blog dat er gesprekken waren met Verizon.

Update bron; www.nu.nl 

De online zoekmarketingwereld is geschrokken van een aan Google toegekend patent. Dat behelst automatisch gegeneerde relevante links bij webpagina’s en andere webcontent.

Het patent houdt in dat als iemand een webpagina of document leest, Google daar automatisch content bij zoekt die relevant kan zijn voor de lezer. Daarbij let Google op de interesses van de lezer, opgemaakt uit zijn surf- en leeshistorie, en koppelt dat aan de inhoud van de content die op dat moment bekeken wordt.

De additionele content kan in zijn geheel of als link ingepast worden in het document dat gelezen wordt. In het eerste geval wordt de oorspronkelijke content dus gewijzigd weergegeven.

Bron; www.webwereld.nl 

Interessant (engelstalig) vervolgartikel met alle toegekende patenten tot nu toe 

In april kwam aan het licht dat Google-auto’s niet alleen foto’s voor de webapplicatie Street View maakten tijdens hun passage, maar ook data over draadloze netwerken verzamelden. Door een fout in de software registreerden de auto’s bovendien persoonlijke gegevens. Google zette hierop zijn volledige vloot auto’s aan de kant na commentaar van plaatselijke regelgevers en privacygroeperingen.

Google schrijft nu in een blogpost dat al het materiaal om wifidata te verzamelen uit de auto’s gehaald is, en dat onafhankelijke beveiligingsexperts van Stroz Friedberg een protocol hebben uitgewerkt om er zeker van te zijn dat er geen wifigerelateerde software in de auto’s meer zit. Er worden dus geen draadloze gegevens meer geregistreerd, maar enkel foto’s en 3D-gegevens van gebouwen.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.zdnet.be

Google pleit bij de Amerikaanse overheid voor kaderwetgeving op het gebied van privacybescherming. Dergelijke wetgeving zou zowel de consument beschermen als ondernemingen voldoende ruimte voor innovatie bieden op het gebied van adverteren. Dat stelde het concern recent tegenover een commissie voor Commercie, Wetenschap en Transport van de Amerikaanse Senaat, die probeert beleid te bepalen voor online privacy van consumenten.

Lees het volledige artikel bij de bron; Telecompaper

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha