Zoekmachine

Met behulp van AdWords kunnen adverteerders bepaalde zoektermen koppelen aan hun advertentie. Zo genereert het zoeken naar ‘Solv’ een advertentie van mijn kantoor, Solv Advocaten. Elke keer als op de advertentie geklikt wordt, krijgt Google daarvoor door ons betaald. Het systeem maakt het ook mogelijk dat ik de naam van een concurrent als ‘adword’ opgeef. Wie zoekt naar de concurrent, krijgt vervolgens een advertentie van mijn bedrijf voorgeschoteld.

Sinds de start van het systeem hebben merkhouders zich tegenover Google beklaagd over het systeem. Zij maken bezwaar tegen de koppeling van hun merknaam aan een advertentie van een concurrent.

Louis Vuitton nam daar geen genoegen mee en stapte naar de rechter. Na jaren procederen schiep het Europese Hof van Justitie op 23 maart 2010 duidelijkheid over Googles positie.

Het hof oordeelde dat Google in beginsel niet aansprakelijk is. Google kan profiteren van een speciale regeling in het Europese recht, op grond waarvan de internetdienstverlener die op verzoek van haar klanten informatie opslaat, onder voorwaarden niet aansprakelijk is. De voorwaarde is dat Google de adwords snel verwijdert, zodra het bedrijf ervan in kennis is gesteld dat de adwords strijdig zijn met het merkenrecht.

Lees alles bij de bron; solv

Google zou de wet overtreden door zonder toestemming emails te scannen die worden gestuurd naar bezitters van een Gmail-account. Het bedrijf wordt voor de rechter gedaagd. De rechtszaak is aangespannen door Keith Dunbar uit Texas. In de aanklacht stelt hij dat Google verzuimt de de verzenders van emailberichten naar Gmail-accounts in te lichten over het scannen.

Google scant mailtjes die worden verstuurd naar Gmail-gebruikers om advertenties te kunnen laten zien die overeenkomen met de inhoud van die mailtjes. Daarmee wordt mogelijk een Amerikaanse wet uit 1986 overtreden, de Electronic Communications Privacy Act.

Lees alles bij de bron; webwereld

Door een lek in Google is een blogger erin geslaagd een script te schrijven dat Gmail-adressen automatisch kan detecteren en bewaren. Google heeft het probleem snel aangepakt.

Een 21-jarige Armeense blogger ontdekte het veiligheidslek in een van de vele Google API’s. Hij knutselde een script in elkaar, dat hij vervolgens op zijn website plaatste. Het e-mailadres van ingelogde Google-gebruikers werd bij het bezoeken van die site automatisch bewaard. Het lek is niet bepaald gevaarlijk, maar het is wel iets wat veel webmasters maar al te graag op hun site zouden willen.

Lees alles bij de bron; zdnet

Google zal alle persoonlijke informatie die het bij het in kaart brengen van Britse draadloze netwerken verzamelde, zoals wachtwoorden en e-mails, verwijderen. Daarnaast zal de zoekgigant het personeel beter over security en privacy voorlichten, zo blijkt uit een overeenkomst die het met het Britse Information Commissioner’s Office (ICO) sloot. Verder worden engineers verplicht om een privacy ontwerpdocument voor elk nieuw project bij het houden voordat het wordt gelanceerd.

Lees alles bij de bron; security

Google moet haar dienst Street View in Duitsland anoniemer maken, op verzoek van de Duitse privacydienst Bundesdatenschutz. Google had toegezegd alle gezichten op de foto's van straten onherkenbaar te maken. Maar directeur Peter Schaar van de privacydienst heeft vastgesteld dat op de beelden van Berlijn toch veel gezichten van passanten herkenbaar zijn voor vrienden, collega's en familie.

Zo'n 250.000 huishoudens hebben Google gevraagd om hun huis onherkenbaar vaag te maken. Google heeft ook dat toegezegd. Maar al enkele uren na de lancering hadden handige internetters een truc gevonden om de huizen toch zichtbaar te maken.

Lees alles bij de bron; automatiseringsgids

Google plaatst bepaalde "hard-coded" links bovenaan zoekresultaten en benadeelt zo gebruikers en concurrenten, zo beweert onderzoeker Ben Edelman. De zoekgigant zegt dat het de zoekresultaten niet aanpast, maar dat is volgens Edelman niet waar. Hij ontwikkelde een diagnostisch procedure om het aanpassen van de zoekresultaten te identificeren en ontdekte dat dit bij tal van opdrachten het geval is.

Google heeft meerdere keren onbevooroordeelde resultaten beloofd, hoewel het één keer toegaf dat het de eigen links bovenaan plaatst. De eerste link in de zoekresultaten krijgt 34% van al het zoekverkeer, terwijl de nummer twee minder dan 17% krijgt. "Als deze cijfers ook voor Googles hard-coded links gelden, dan pakt Google elke keer als het een eigen link bovenaan plaatst eenderde van de beschikbare clicks voor zichzelf."

Lees alles bij de bron; security

Google Street View heeft een aanzienlijke inbreuk gepleegd op Britse privacyregels, stelde de Britse Information Commissioner Christopher Graham woensdag. De auto's die opnames maakten van straten, verzamelden tegelijk ook mails, wachtwoorden en andere persoonlijke zaken van draadloos internet. 

De Britse tak van Google kan daarom een onderzoek verwachten, zei Graham. Als het bedrijf niet toezegt om af te zien van soortgelijke acties of weigert mee te werken aan het onderzoek, kan Google rekenen op een rechtszaak. Het bedrijf moet de opgevangen gegevens bovendien direct vernietigen.

Lees alles bij de bron; automatiseringsgids

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha