Zoekmachine

De kans dat Google Analytics algemeen verboden wordt in Duitsland wordt steeds groter. Privacybeschermers kappen gesprekken met Google af omdat IP-adressen in de VS worden bewaard. Omdat deze gegevens buiten de EU worden opgeslagen, hebben Duitse privacy-instanties daar geen toegang toe. Daardoor kunnen burgers geen bezwaar maken tegen de opslag van hun IP-adres door Google Analytics.

De Duitse oorlog tegen Google Analytics is in 2009 begonnen toen de zogenaamde Düsseldorfer Kreis, een werkgroep van de Duitse privacy-instanties, verklaarde dat de tool niet strookt met de Duitse wet.

Lees alles bij de bron; webwereld

Google heeft foto's in Street View teruggezet die eerst op verzoek van een gebruiker waren verwijderd. Vorig jaar ontdekte een redactielid van Security.nl dat zijn appartement door de dienst van Google was gefotografeerd. Het redactielid verzocht Google via de “Report a problem” tool dan ook om de foto's van het appartement te verwijderen. Een aantal dagen later bevestigde Google dat de foto's waren verwijderd en vervangen door een zwart vlak.

De verrassing was dan ook groot toen vorige week bleek dat de foto's weer terug waren. Google laat tegenover Security.nl weten dat het hier om een op zichzelf staand geval gaat dat het naar eigen zeggen nog nooit eerder in Street View heeft gezien. Volgens de zoekgigant zou het kunnen zijn dat er iets mis met het labelen van de opdracht is gegaan of bij de verwerking door Google, maar zeker weten doet dat het niet.

Toch zijn wij benieuwd naar lezers die ook hun huis, auto of zichzelf voor november van dit jaar hebben laten verwijderen en of die foto's nog steeds weg zijn. De foto's van het appartement van het redactielid zijn inmiddels weer verwijderd.

Lees alles en reageer als je eenzelfde ervaring hebt via security.nl 

Mininova trekt het hoger beroep tegen een vonnis van de rechtbank Utrecht in en betaalt de auteursrechtenorganisatie een bedrag waarvan de hoogte niet bekend is gemaakt.

Brein bestrijdt al jaren piraterij op internet. Volgens de stichting behoorde Mininova tot de grootste downloadsites waar illegaal materiaal was te vinden. Maandelijks trok het platform 50 miljoen bezoekers, die konden kiezen uit meer dan een miljoen torrentlinks.

Lees alles bij de bronnen; automatiseringsgids , webwereld & tweakers

Google wil gebruikers zoekresultaten gaan aanbieden zonder dat de betreffende persoon ergens naar heeft gezocht. De resultaten zouden volledig gebaseerd moeten zijn op het internetprofiel en de locatie van de gebruiker.

Google noemt de techniek ‘Contextual Discovery’ en de dienst is nog verre van concreet. De dienst zou volgens haar vooral aantrekkelijk zijn voor mobiele gebruikers, omdat daarbij de locatie een belangrijke rol speelt. Verder zouden internetters resultaten krijgen aan de hand van wat vrienden op sociale netwerken en contacten in bijvoorbeeld een Google-account leuk vinden.

Lees alles bij de bron; nu.nl 

Google wil zichzelf opwerpen als betrouwbare partner van de piraterijbestrijding. Zo gaat het bedrijf bijvoorbeeld zoekopdrachten naar torrents censureren. Google is niet altijd dikke vrienden geweest met voorstanders van het copyright. Filmmakers en de muziekindustrie keken er steevast vijandig op neer, onder andere door de vele YouTubefilmpjes met beschermd materiaal.

Maar nu gaat Google actief meewerken tegen piraterij. Het bedrijf belooft een aantal acties te ondernemen en censuur is daar een van. “We zullen termen die te maken hebben met piraterij blokkeren in Autocomplete. Hoewel je moeilijk weet weten welke termen precies teegn het copyright ingaan, doen we ons best om de autoaanvuller geen zoekresultaten te laten tonen bij de meest voorkomende piraterijwoorden” Een andere belofte die Google maakt is het beter reageren op vragen om beschermd materiaal te verwijderen. Die procedure mag voortaan maar 24 uur duren.

Lees alles bij de bron; zdnet

Met behulp van AdWords kunnen adverteerders bepaalde zoektermen koppelen aan hun advertentie. Zo genereert het zoeken naar ‘Solv’ een advertentie van mijn kantoor, Solv Advocaten. Elke keer als op de advertentie geklikt wordt, krijgt Google daarvoor door ons betaald. Het systeem maakt het ook mogelijk dat ik de naam van een concurrent als ‘adword’ opgeef. Wie zoekt naar de concurrent, krijgt vervolgens een advertentie van mijn bedrijf voorgeschoteld.

Sinds de start van het systeem hebben merkhouders zich tegenover Google beklaagd over het systeem. Zij maken bezwaar tegen de koppeling van hun merknaam aan een advertentie van een concurrent.

Louis Vuitton nam daar geen genoegen mee en stapte naar de rechter. Na jaren procederen schiep het Europese Hof van Justitie op 23 maart 2010 duidelijkheid over Googles positie.

Het hof oordeelde dat Google in beginsel niet aansprakelijk is. Google kan profiteren van een speciale regeling in het Europese recht, op grond waarvan de internetdienstverlener die op verzoek van haar klanten informatie opslaat, onder voorwaarden niet aansprakelijk is. De voorwaarde is dat Google de adwords snel verwijdert, zodra het bedrijf ervan in kennis is gesteld dat de adwords strijdig zijn met het merkenrecht.

Lees alles bij de bron; solv

Google zou de wet overtreden door zonder toestemming emails te scannen die worden gestuurd naar bezitters van een Gmail-account. Het bedrijf wordt voor de rechter gedaagd. De rechtszaak is aangespannen door Keith Dunbar uit Texas. In de aanklacht stelt hij dat Google verzuimt de de verzenders van emailberichten naar Gmail-accounts in te lichten over het scannen.

Google scant mailtjes die worden verstuurd naar Gmail-gebruikers om advertenties te kunnen laten zien die overeenkomen met de inhoud van die mailtjes. Daarmee wordt mogelijk een Amerikaanse wet uit 1986 overtreden, de Electronic Communications Privacy Act.

Lees alles bij de bron; webwereld

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha