Zoekmachine

Google is veroordeeld voor privacyschending met Google Buzz. Van telecomwaakhond FTC moet de zoekgigant extra privacyregels invoeren en is het 20 jaar overgeleverd aan onafhankelijke privacy-audits. Google erkent misleidende tactieken te hebben gebruikt en privacybeloften te hebben geschonden bij de lancering van zijn sociale dienst Google Buzz begin 2010. Google handelde daarmee in strijd met FTC-regelgeving.

Google gaat met zijn nieuwe +1 knop de strijd aan met Facebook Like-knop die sinds vorig jaar op honderdduizenden sites staat. De knop gaat ook meewegen in de zoekalgoritmes van Google. Google ziet de knop als een 'openbare stempel van goedkeuring'. "+1 staat voor: dit is best wel cool", schrijft Google-productmanager Rob Spiro.

Lees beide stukken bij de bron; webwereld (curatele, like-knop)

Google laat gebruikers van zijn .com-zoekmachine ongewenste sites en domeinen blokkeren zodat ze niet meer worden opgenomen in de zoekresultaten. De dienst werkt nu enkel als je gebruik maakt van Chrome 9 en hoger, Internet Explorer 8 en hoger of Firefox versie 3.5 en hoger. Andere browsers, talen en regio’s worden later toegevoegd.

Als je aan bovenstaande voorwaarden voldoet en ingelogd bent met je Google-account, krijg je voortaan de optie ‘blokkeer alle resultaten van [voorbeeld.com]’ te zien onder elk zoekresultaat.

Lees alles bij de bron; zdnet

Google geeft toe whitelists te gebruiken om handmatig zoekalgoritmes te manipuleren. Eerder ontkende de zoekgigant dit.

Matt Cutts, het hoofd van Google's spambestrijdingsteam, zei dat Google "uitzonderingslijsten" gebruikt die effect hebben op sommige sites waarvan de ranking wordt beïnvloed door een bepaalde algoritme terwijl dit niet de bedoeling was. 

Dat is een opmerkelijke uitspraak. Na een recente grote aanpassing van de zoekalgoritmes zei Cutts nog dat er geen sprake was van whitlists of blacklists om handmatig bepaalde sites toch te bevoordelen of te benadelen.

Lees alles bij de bron; webwereld

Sinds de oprichting stond het internetbedrijf Google er om bekend dat het vooral veel goeds wilde doen in de wereld. De laatste tijd is Google echter het doelwit van mededingingsautoriteiten in zowel de Verenigde Staten als de EU. 

Ondertussen stapelen de onderzoeken op het gebied van privacy- en copyrightschending zich ook in de Verenigde Staten op. Autoriteiten hebben onder andere vragen over de samenwerking tussen de internetgigant en het bedrijf ITA, dat informatie over luchtverkeer en passagiers verzamelt.

Lees alles bij de bron; welingelichtekringen die het nieuws van TheNewYorkTimes heeft

Downloaders betreuren de overwinning van auteursrechtenbeschermer Brein op het Nederlandse Usenet-platform FTD. "Het einde van het vrije internet", luidt een reactie. En zo zijn er wel meer sombere en verontwaardigde reacties. Maar waar veel lieden ook op wijzen: er zijn genoeg alternatieven.Hier vijf alternatieven.Lees alles bij de bron; webwereld

De Nederlandse meta-zoekmachine Ixquick heeft van stichting EuroPriSe het Europese privacykeurmerk ontvangen. De zoekmachine gebruikt verschillende technieken om gegevensopslag te minimaliseren en te versleutelen. Zo worden IP-adressen niet in de logbestanden opgeslagen. Alle andere soorten informatie, zoals taal en browser, worden niet als persoonsgegevens gezien, maar worden wel binnen veertien dagen verwijderd.

Daarnaast ontvangen betrokken derde partijen, zoals zoekmachine providers en adverteerders, geen informatie waarmee ze Ixquick-gebruikers kunnen identificeren.

Lees alles bij de bron; security

Google is begonnen met het tonen van advertenties met afbeeldingen in Gmail. Tot nu toe werden in Gmail enkel tekstadvertenties weergegeven. Ook grafische advertenties worden getoond op basis van de inhoud van e-mailberichten.

Het weblog Search Engine Land ontdekte als eerste dat er banners in Gmail werden getoond. Google blijkt al op 21 januari stilletjes te zijn begonnen met het weergeven van grafische advertenties. Tegenover The New York Times geeft een Google-woordvoerder aan dat het nog om een experiment gaat en dat niet alle Gmail-gebruikers de advertenties zullen zien. Het is niet bekend of de advertenties in Nederland en België worden getoond; Google Nederland was niet bereikbaar voor commentaar.

Lees alles bij de bron; tweakers

Google weigert aan de wens van veel organisaties tegemoet te komen om privacy- en bedrijfsgevoelige data binnen de grenzen van de EU op te slaan. Concurrenten als Microsoft en Amazon bieden wel zo’n Europese cloud, waarmee data van burgers en bedrijven gegarandeerd binnen de EEG blijven.
Amerikaanse justitie vordert data

Een dergelijke afbakening van datalocaties is steeds urgenter in het licht van recente vordering van de Amerikaanse Justitie aan Twitter en andere internetdiensten in zake Wikileaks. Twitter slaat zijn gegevens in de VS op, dus vallen ze onder het Amerikaanse recht. 

Lees alles bij de bron; webwereld

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha