Zoekmachine

Google is naar de rechter gestapt vanwege de eis van het CBP dat het bedrijf verzamelde netwerknamen moet vernietigen en een opt-outsysteem moet bieden. Google is dus een bezwaarprocedure gestart en zal moeten aantonen dat er spoed is bij het ongedaan maken van het besluit. 

Het bezwaar zou betrekking hebben op het wissen van 3,6 miljoen ssid's die Google met de Street View-wagens in Nederland heeft verzameld. Daarnaast zou het bedrijf geen opt-outsysteem willen maken, waarmee Nederlanders kunnen aangeven dat ze willen dat het mac-adres van hun draadloze router uit de database verwijderd wordt. Beide waren onderdeel van het eisenpakket van het CBP van half april.

Lees alles bij de bron: tweakers

Google is niet te vertrouwen, onethisch en zeer politiek, aldus Scott Cleland die een boek over de zoekgigant schreef. "De feiten vertellen ons dat Googles bedrijfspraktijken een breed onderzoek door justitie over de gehele wereld rechtvaardigen". "Google monitort en verzamelt duizenden keren per dag in het geheim de locatie van Android-gebruikers, om zo een gedetailleerd profiel op te bouwen." 

Cleland stelt ook dat Google niet gestopt is met het opslaan van WiFi-signalen, zoals de zoekgigant na het Street View debacle beloofde. "Ze zijn stiekem van Street View auto's naar apparaten met een Android besturingssysteem overgestapt om de signalen op te slaan."

Lees alles bij de bron: security

Google ziet het verzamelen van gegevens over de netwerkomgeving van smartphones en mobiele computers als essentieel voor de toekomst van het bedrijf.

"Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk Google's wifi location database is voor onze Android en mobiele productstrategie", schrijft productmanager Steve Lee in een e-mail in antwoord op een vraag van Larry Page, Google-oprichter en sinds kort weer algemeen directeur van het bedrijf. De e-mail is onderdeel van een aantal bewijsstukken in een rechtszaak van Skyhook tegen Google.   

Skyhook is een bedrijf dat ook een systeem voor plaatsbepaling op basis van de meting van signalen van wifi-netwerken levert. Google was aanvankelijk klant van Skyhook, maar besloot later de gegevens zelf te verzamelen en aan te bieden aan de markt. Apparatuurleveranciers moeten voor de Skyhook-diensten betalen. Google biedt hen de gegevens gratis aan. Skyhook verwijt Google onder meer het schenden van patenten. 

Lees alles bij de bron; automatiseringsgids

Ondanks jarenlang Europees gesteggel en waarschuwingen weigert Google zoekdata korter op te slaan. Yahoo heeft de bewaartermijn zelfs weer verlengd van 3 naar 18 maanden.

Het project van de Europese privacytoezichthouders om de bewaartermijn van zoekdata in te korten is gestokt. De werkgroep wil dat zoekmachines data maximaal zes maanden opslaan. Na ellenlang overleg, strenge rapporten en ‘laatste waarschuwingen’ kan de balans worden opgemaakt.

Jacob Kohnstamm, voorzitter van het CBP en tevens voorzitter van de Artikel 29 werkgroep, erkent dat het project is vastgelopen en vestigt zijn hoop op een nieuwe Europese richtlijn die toezichthouders meer “duimschroeven” moeten geven.

Lees alles bij de bron; webwereld

Privacywaakhond CBP heeft Google meermaals moeten dwingen tot medewerking met het onderzoek naar wifi-sniffing. Google heeft waar mogelijk het CBP-onderzoek naar onrechtmatig wifi-sniffen met Street View auto's getraineerd en gefrustreerd.

Google Nederland zelf heeft steeds aangegeven "volledig mee te werken aan het onderzoek", maar niets is minder waar, zo blijkt uit het rapport 'Definitieve bevindingen'. Daar staan alleen al 13 voorbeelden in dat Google om uitstel vroeg, gevraagde informatie onvolledig leverde, of anderszins het onderzoek frustreerde door niet mee te werken.

Het is buitengewoon vervelend dat het CBP tijdens het onderzoek meermaals "met de vuist op tafel moest slaan", vertelt CBP-lid Madeleine McLaggan. “Het begint met verzoeken, en daarna vorderen we. In dit geval hebben we Google een aantal keer moeten vorderen om mee te werken."

Lees alles bij de bron; webwereld

Yahoo wil zoekresultaten voortaan 18 maanden bewaren. Daarmee zet het internetbedrijf een stap terug in de tijd. Eind 2008 besloot het juist om veel gebruikersgegevens al na 90 dagen te anonimiseren. De veranderingen gaan waarschijnlijk de tweede helft van juli in.

Het bedrijf concurreert nu met allerlei onlinediensten, sociale netwerken en mobiele apps om de aandacht van de consument. Daarom wil Yahoo in staat zijn zelf ook sterk gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Om patronen in het bezoekersgedrag te analyseren en de relevantie voor de gebruikers te vergroten zijn volgens Yahoo meer gegevens nodig.

Lees alles bij de bron; automatiseringsgids

Andere bronnen; tweakers, security

Google-zoekopdrachten onthullen veel over ons. Een nieuw boek komt later deze maand wordt de tabel op Google, en biedt een onthullend portret van het bedrijf dat is zo'n sterke kracht geworden in de manier waarop wij gebruik van het internet en toegang tot informatie.

Vast redacteur Steven Levy bracht honderden van de dag met een Google-merchandise soorten te schrijven in de Plex, die hij omschrijft als Het boek staat vol met sappige inzichten in het besluitvormingsproces van Google rond privacy "de biografie van de zoekmachine." - En sommige van haar besluit mislukkingen. Gelet begon zijn rapportage in de zomer van 2008, Levy was opknoping over de Google-Plex tijdens de roll-out van Buzz, de blootstelling van de "Wi-Spy" Snafu, de integratie van advertentienetwerk DoubleClick, en de roll-out van Google Goggles (een augmented reality beeld zoeken die kunnen worden gebruikt om identiteiten te koppelen aan de gezichten van mensen - maar niet, voor lame privacy redenen).

Gezien mijn privacy gebogen, waren mijn favoriete momenten van het boek:

Bron van dit googliaans vertaalde artikel; forbes.com

 

Verleden week ontstond er opschudding, toen in een artikel van CNN bekend gemaakt werd dat Google werkt aan een tool die gelaatsherkenning mogelijk maakt vanop het mobiele toestel. Het idee is op het eerste zich erg aanlokkelijk. 

Maar wanneer je even dieper nadenkt over deze app, dan zal je al snel duidelijk worden dat er ook heel wat negatieve kanten zitten aan de app. Want stel je voor dat je iemand tegenkomt, en via gelaatsherkenning kom je te weten dat het Floddermieke is. Je zoekt de naam op Facebook en aanverwante sociale netwerken op, en je komt te weten dat ze vrijgezel is (Facebook), verleden week bij restaurant Komeneten heeft gegeten (een review bij resto.be), school gelopen heeft in Antwerpen (LinkedIn), muziek goed vindt van Celine Dion (Amazon), enz. Is dat niet al te griezelig aan het worden? Wat blijft er nog over van onze privacy?

Lees alles bij de bron; netties

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha