Zoekmachine

Google gaat trackinggegevens van klanten ook buiten zijn eigen diensten voor advertenties inzetten, maar wel alleen voor gebruikers die dat willen. Google toont gebruikers binnenkort een bericht waarin zij kunnen aangeven of zij hun gegevens beschikbaar willen stellen voor gepersonaliseerde reclames. 

Google toont nu al gepersonaliseerde advertenties binnen zijn eigen diensten, op basis van wat ingelogde gebruikers zoeken op onder meer Google en YouTube. Buiten die eigen sites toont Google ook al gerichte reclames, maar die werken op basis van cookies. Daardoor zien veel gebruikers na een zoektocht naar bijvoorbeeld een bankstel overal advertenties voor een bankstel. Gebruikers van nieuwe systeem van Google kunnen zo'n advertentie straks weren, en zien de reclame dan niet meer op elk apparaat waarop ze zijn ingelogd.Ook komt Google met één pagina waarop zoekgeschiedenis, bekeken video's en bezochte pagina's met Google-advertenties zijn verzameld; de My Activity-pagina. Resultaten die gebruikers van die pagina schrappen, worden niet meer gebruikt voor gerichte advertenties. Google zegt dat het gebruikersgegevens ook onder het nieuwe systeem niet met adverteerders deelt, en dat gebruikers via hun accountpagina kunnen regelen welke gegevens worden verzameld. Facebook is eerder deze maand met een gelijksoortige methode voor gericht adverteren begonnen, groot verschil is dat gebruikers daar automatisch meedoen en zich moeten afmelden als zij dat niet willen.

De fijnmazige controle van de My Activity-pagina wordt de komende tijd geleidelijk uitgerold.

Alles bij de bron; NU


Google handelt niet langer in strijd met de privacywet. Dit constateert de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), die eerder maatregelen eiste van Google om bepaalde voorwaarden aan te passen. De dwangsom waarmee eerder gedreigd werd, gaat om die reden dan ook niet opgelegd worden.

Google overtrad volgens de AP enkele privacywetten. Zo werden advertenties gepersonaliseerd, ondanks dat daar geen expliciete toestemming voor gevraagd werd in de voorwaarden van het bedrijf. Ook combineerde Google van iedereen, ook mensen zonder account, zoekopdrachten, gegevens over de locatie waar iemand zich bevindt, e-mails en bekeken video’s op YouTube.

Dat was niet in overeenstemming met de privacywetgeving en om die reden eiste de waakhond in 2013 aanpassing van Google’s voorwaarden. Het bedrijf heeft daar afgelopen jaar al veel aan gedaan en nu geeft de Autoriteit Persoonsgegevens aan helemaal tevreden te zijn met de genomen acties.

Alles bij de bron; TechZine


Het grootste bedrijf weet alles van ons en dat hebben we aan onszelf te danken. Wij maakten van Google een gigantische monopolist. Hoe beschermen we onszelf tegen deze techgigant? Hans de Zwart, directeur van Bits of Freedom, zegt dat we ons moeten afvragen wat we nou eigenlijk van Google weten. 'Google verzamelt op allerlei manieren steeds meer data van ons, en vaak op ook op manieren die we niet per se doorhebben.' 

Auteur Sydney Vollmer, die met zijn podcast Digitalisme zoekt naar de balans in digitale tijden, vindt het gevaarlijk dat Alphabet bedrijven en technologieën opkoopt: 'Of het nou gaat om kunstmatige intelligentie of zelfrijdende auto's, ze hebben een monopolie op de operating devices (OS) en het zoekverkeer.' Vollmer vraagt zich af wat voor consequenties daar nu aan zitten: 'Wat voor controlemechanismen hebben we zodat we onze eigen burgerrechten kunnen blijven bewaken?'

Volgens De Zwart begrijpt Google de wereld waarschijnlijk beter dan welk ander bedrijf ter wereld. 'Dan kun je de wereld gaan manipuleren.' Dat gebeurt nu al met verkiezingsuitslagen, zegt Vollmer. 'De veelheid aan informatie maakt Google toegankelijk met algoritmes. Die laten informatie zien die voor jou het meest relevant is. Maar je ziet ook een boel niet. Daarmee creëren ze een informatiebubbel. Vorig jaar is bewezen dat de manier waarop Facebook de tijdslijn organiseert of Google zoekresulaten presenteert, van invloed kan zijn op je kijk op bepaalde politieke kandidaten. Daarmee hebben ze potentieel een veel te grote invloed op hoe we onze democratie inrichten.' 

Hans de Zwart (Bits of Freedom) en Sydney Vollmer - deel 1 

Hans de Zwart (Bits of Freedom) en Sydney Vollmer - deel 2

Alles bij de bron; BNR


 

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft sinds juli 2014 van 111 mensen verzoeken gekregen om zoekresultaten op hun naam uit de zoekmachine van Google te laten verwijderen. 32 keer heeft de toezichthouder bij Google bemiddeld en er zo 24 keer voor kunnen zorgen dat Google de zoekresultaten verwijderde. 

In veel gevallen heeft de toezichthouder de betrokkenen om meer informatie gevraagd, bijvoorbeeld omdat bewijs ontbrak. Acht keer besloot Google het verzoek af te wijzen. 61 keer is er niet bemiddeld, bijvoorbeeld omdat de beslissing van Google juist leek te zijn.

Zestien verzoeken zijn niet in behandeling genomen, bijvoorbeeld omdat het verzoek te laat was ingediend. Drie keer zijn mensen succesvol doorverwezen naar een overheidsorganisatie om de publicatie van persoonsgegevens bij de bron te laten verwijderen.

Alles bij de bron; Security


Een week geleden schreven wij een artikel over Google dat veel discussie opleverde, en voor enkelen de ogen opende. Met een handig trucje kunt u erachter komen wat de zoekmachine precies opslaat (zo’n beetje alles) en kan hier en daar iets verwijderd worden. Maar wat doet Google eigenlijk precies met al die gegevens?

Ook dat antwoord heeft wellicht een groot 1984-gehalte, met uw data wordt namelijk een zo nauwkeurig mogelijk profiel van persoonlijke voorkeuren en zo’n beetje alle andere kenmerken gemaakt. Een digitaal paspoort, maar wel eentje dat verder gaat dan lengte, geslacht en leeftijd. De data worden gebruikt om advertenties zo persoonlijk mogelijk op zoekgedrag toe te spitsen. Zo komt het dus dat u opeens overal schoenenaanbiedingen ziet wanneer u één keer op Zalando gekeken hebt.

Dat digitale paspoort is ook te bekijken, en kan (naargelang aard van zoekopdrachten) onthullend zijn. Maar goed, hoe kom je er? Ervan uitgaande dat u ingelogd bent met een Chrome-account: klik rechtsboven op uw profiel-icoon (eerste letter van de accountnaam) en ga naar ‘mijn account’. Klik vervolgens de middelste optie persoonlijke informatie en privacy aan. Vervolgens gaat u naar advertentie-instellingen, en gelijk door naar advertentie-instellingen beheren...

...Nu we toch op deze pagina zijn, kunnen we net zo goed onze instellingen wat aan gaan passen of desgewenst helemaal uitzetten, dit laatste kan door de schuifknop Advertenties op basis van uw interesses uit te zetten. Mocht u dus een digitaal broertje dood hebben aan het online ge-adverteer van Google, en het gebruik maken van uw surfgedrag als ijkpunt niet zien zitten (waarbij ik mij ten zeerste afvraag wat u nog op Chrome doet), dan kunt u deze optie aanzetten. Google zal u dan advertenties sturen die gebaseerd zijn op algemener gegevens, zoals de huidige locatie. Volledig uitzetten is (hier) dus niet mogelijk.

In dat kader is het misschien beter om uw werkelijke voorkeuren in te voeren, en de shot-in-the-dark-interesses van de zoekmachine te verwijderen. Zo kunt u gerichter advertenties ontvangen, op basis van wat u werkelijk belangrijk vindt, en niet op wat Google denkt dat u bent.

Alles bij de bron; HPdeTijd


Anonimiteit op het internet lijkt anno 2016 tot een utopie verworden te zijn. Maar hoeveel van ons browsegedrag wordt er eigenlijk opgeslagen door het alwetende Google? Daar kunt u via een kleine omweg achter komen...

...De pagina in kwestie heet de Web&App Activity Page en kan alleen bezocht worden als u ingelogd bent op uw Google-account. Ga vervolgens naar https://history.google.com/history/ en klink de functie ‘all time’ of wanneer u de Nederlandse versie hebt: ‘Onbepeperkt’ aan wanneer er een drop-down menu verschijnt welke zoekopdrachten weergegeven dienen te worden.Daarna krijgt u een lange lijst van alle pagina’s die u ooit bezocht hebt met uw Google-account, een immense lijst dus. Deze items kunnen aangevinkt en verwijderd worden, maar dit wil Google eigenlijk helemaal niet, en dus kan er maar één pagina per dag verwijderd worden, hetgeen niet echt veel zoden aan de dijk zet natuurlijk.

Klik nu in de linkerbovenhoek van het scherm op de drie horizontale witte streepjes naast het Google-logo. Vervolgens verschijnt er een dropdown-menu dat pas echt de dagelijkse datastroom goed weergeeft. Van uw appgegevens, uw audio-en spraakgeschiedenis tot aan locatie-informatie aan toe. Eigenlijk weet Google alles van u.

Als u al uw informatie eens goed door wilt spitten kunt u er ook voor kiezen om al uw data te downloaden. Dit doet u als volgt: ga in het linkse menu naar de optie het meest onderaan, genaamd activiteitsopties. Klik deze optie aan. Vervolgens mag u weer kiezen. Klik in het volgende menu op uw inhoud beheren.

Het downloaden van al uw gegevens kan best een lange tijd in beslag nemen. Google laat u uw bestandsvorm kiezen en u kan het ook op uw Drive laten zetten, mits u daar ruimte voor hebt. Op die manier kunt u erachter komen wat de zoekgigant precies van u weet.

Alles bij de bron; HPdeTijd


Twee redacteuren, twee computers, en twee heel verschillende zoekresultaten na het invoeren van 'referendum Oekraïne' in Google. Het is een bekend fenomeen dat Google bij het tonen van resultaten rekening houdt met eerder zoekgedrag. Dat wordt ook wel de filterbubbel genoemd: iemand wordt steeds bevestigd in zijn interesses omdat de sites die hij waarschijnlijk boeiend vindt bovenaan komen.

... wat betekent dat voor de googelende stemmer op zoek naar informatie over het referendum? 

Alles bij de bron; Trouw


De Nederlandse zoekmachines Startpage.com en Ixquick.com gaan samen verder. Ixquick heet voortaan “StartPage by Ixquick”. Hierdoor ontstaat de grootste privacy zoekmachine van Europa. Beide zoekmachines bieden zoekresultaten in complete privacy: IP-adressen worden niet opgeslagen of doorgegeven, er zijn geen cookies nodig en persoonlijke informatie van gebruikers wordt niet bijgehouden. Als Europese spelers vallen ze buiten het bereik van de “Patriot Act”

Net als StartPage toont “StartPage by Ixquick” nu actuele zoekresultaten van Google, waarbij de anonimiteit van de gebruiker volledig gewaarborgd is. Op Ixquick.eu behouden de bezoekers de mogelijkheid om de klassieke Ixquick meta-zoekresultaten te bekijken. 

Bron; Persbericht via de mail 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha