Zoekmachine

Negentig Spanjaarden hebben via het Spaanse bureau voor databescherming met een formele klacht aangegeven dat ze niet langer gevonden willen kunnen worden via Google. De Spaanse overheid probeert dat nu via een rechtszaak gedaan te krijgen van Google.

Onder de negentig mensen zit onder meer een vrouw van middelbare leeftijd die ontdekte dat een bericht over een arrestatie uit haar studententijd eenvoudig kon worden gevonden.  

Google zegt dat het niet opnemen van bepaalde informatie een slechte zaak is voor de vrijheid van meningsuiting. De zaak kan een belangrijk precedent vormen in de strijd voor meer onlineprivacy. 

Vicepresident van de Europese Commissie Viviane Reding is alvast te vinden voor het recht om vergeten te worden op het internet. In een speech die ze vorige maand gaf zei ze nog dat ze het recht op vrije meningsuiting belangrijk vindt, maar dat ze niet kan accepteren dat individuen geen zeggenschap hebben over hun gegevens zodra die op het internet belanden.

Lees alles bij de bron; zdnet 

Tot nu toe was het onmogelijk om te zoeken in je eigen Facebookarchief. Maar hoe langer de periode is dat mensen een profiel hebben, hoe meer informatie er op komt te staan. De vraag wordt dus steeds prangender: hoe houd je grip op je persoonlijke internetarchief?

Nu is er Greplin. Greplin is, kort samengevat, Google voor je persoonlijke archieven in Facebook, Twitter, Yammer, Hotmail, noem maar op. Het is in staat om in één keer dat deel van internet te doorzoeken waar alleen jij toegang tot hebt.

Hoe werkt Greplin? Je surft naar www.greplin.com en toetst in de zoekbalk (een zoekbalk zoals je die kent van Google) een woord in, bijvoorbeeld ‘serie’. Onmiddellijk krijg je een rijtje met zoekresultaten. Greplin zoekt snel en accuraat. Het aanmelden voor deze dienst is eenvoudig: je koppelt Greplin eenmalig aan de internetdiensten die voor jou relevant zijn. Vanaf dat moment wordt de inhoud ervan door Greplin geïndexeerd.

Het koppelen is noodzakelijk om de dienst te laten functioneren, maar het maakt Greplin ook potentieel eng: hoe gaan ze om met die macht? Enige geruststelling is hier op zijn plaats: de site gebruikt een systeem waardoor wel persoonlijke gegevens kunnen worden doorzocht, maar geen beschikking wordt verkregen over login- en passwordgegevens. 

Lees alles bij de bron; NRC (digiabo) 

Zoekmachinegigant Google lost de eerste privacyproblemen van zijn nieuwe netwerksite Google+ op. Google blokkeert het verder verspreiden van berichten en foto's die alleen met een beperkt aantal vrienden op Google+ worden gedeeld.

In de dagen na de introductie van Google+ vorige week werd er veel kritiek geuit op de privacyregeling in de nieuwste netwerkdienst.

Lees alles bij de bron: techzine

In het Transparantie Rapport geeft Google inzage in het aantal opvragingen van gegevens over gebruikers van Google-diensten zoals Gmail en YouTube. Ook toont de tool het aantal keer dat Google hieraan voldaan heeft.

De statistieken tonen grote verschillen tussen de landen. Zo heeft de VS 4601 aanvragen voor gebruikersdata gedaan, waaraan in 94 procent van de gevallen is voldaan, terwijl het Verenigd Koninkrijk 1162 van dergelijke aanvragen deed, die in 72 procent van de gevallen gehonoreerd werden.

Nederland en België zijn relatief bescheiden wat het aantal verzoeken betreft. Van juli tot en met december 2010 hebben de Belgische opsporingsinstanties 85 opvragingen voor gebruikersgegevens bij Google gedaan, 42 meer dan Nederland.

Lees alles bij de bron; tweakers

Boek The Filter Bubble valt de personalisatie van oa Google aan

Bijna alle succesvolle diensten – Google, Facebook, Apple, datingsites, et cetera – doen aan deze personalisatie: ze vissen naar je biografische informatie, om je service (en advertenties) op maat te bieden. Het bonuskaartprincipe dus: de geschiedenis van een klant vertelt wat hij vandaag wil. Daar lijkt misschien niet veel mis mee, maar volgens Pariser is dit een bonuskaart met bijzondere krachten:

Hij levert niet alleen op maat gemaakte advertenties, maar bouwt voor elke klant een persoonlijke supermarkt. Toegepast op Google: blijkt uit je zoekgeschiedenis dat je van vakantie houdt en niet van politiek, dan krijg je als je op ‘Egypte’ zoekt, eerder resultaten over resorts dan over opstanden. 

Vervolgens vervormt personalisatie jouw wereldbeeld. En dat ‘maatwerk’ is volgens de schrijver zelfs slecht voor de democratie. Want democratie is gebaat bij alom beschikbare, neutrale informatie. Maar sinds Google c.s. aan personalisatie doen, leeft ieder mens in zijn unieke ‘filter bubble’, zijn micro-zuiltje.

Lees alles bij de bron; nrcnext

(in het artikel ook handige links om je browser instellingen te testen en tips om meer/volledig anoniem over het I-net te surfen)

De Widget verschijnt aan de rechterkant van de Gmail-interface. Het laat een een foto zien van de persoon wiens mail je leest. Verder een overzicht van de laatste mailtjes die je van die persoon kreeg, een snapshot uit diens agenda en eventuele Buzz-berichten. Vanuit deze widget kun je gelijk een chatsessie starten. 

Lees alles bij de bron; computeridee

Via een online bestand zijn de profiel-links van ruim 35 miljoen Google-gebruikers te downloaden, zo waarschuwt Mikko Hypponen van F-Secure. "Oh, handig, Google biedt de adressen van al hun 35.513.445 Google profielen. Dat zijn 35 miljoen mensen."

 "Het is slechts een kwestie van tijd voordat iemand een script schrijft dat gebruikersnamen, voornaam, achternaam, GPS-coördinaten van plekken waar je bent geweest als je dat hebt ingevuld en persoonlijke foto's verzamelt." Het script voor het verzamelen van alle profielen is inmiddels al beschikbaar.

Het probleem waar Hypponen over bericht zou al sinds 2008 bekend zijn. "Ik mailde Google over dit probleem en kreeg alleen een geautomatiseerd bericht als antwoord".

Lees alles bij de bron; security

Google gaat sociale signalen in zijn zoekresultaten te integreren. Sociale netwerken hebben waarschijnlijk een directe invloed op je ranking in Google. Maar met Social Search gaat de integratie enkele stappen verder. Net als Bing wilt Google informatie van je vrienden een opvallende plaats geven in je zoekresultaten. 

Vanaf volgende week zal Social Search in 19 talen worden gelanceerd. Om je resultaten op maat te geven zal Google gegevens van alle Google producten in je account gebruiken: Google Buzz, Google Reader, Gmail, Google Contacts, enz. Dit sociale netwerk van Google wordt gecombineerd met gegevens van Twitter, wanneer je dat kanaal linkt aan je Google Account.

Omdat Google bijna al zijn producten gebruikt voor Social Search kan je best je privacy instellingen eens nakijken. Om een overzicht te krijgen van de informatie die Google zal gebruiken kan je naar het Google Dashboard. gaan. Die website geeft je een overzicht van de sociale producten van Google die je gebruikt en de informatie die je op dit moment deelt.

Lees alles bij de bron: zoekmachine.marketing

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha