45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Zoekmachine

Google stopt met scannen van Gmail-berichten voor gepersonaliseerde advertenties

Google heeft bekendgemaakt dat het in de loop van dit jaar stopt met het scannen van e-mails in de consumentenversie van Gmail. De zoekgigant deed dit om advertenties aan te passen aan de profielen van gebruikers. Google schrijft dat het daarmee zijn beleid 'in lijn wil brengen met het beleid van zijn andere producten'. 

Het bedrijf geeft geen verdere redenen voor zijn beslissing. Volgens Bloomberg wil Google de verwarring bij klanten wegnemen, die komt doordat er een verschil in beleid bestaat tussen de zakelijke en de consumentenversie.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Google ontving sinds 2014 al 32.661 verwijderverzoeken. En zo doe je dat zelf.

Sinds mei 2014 heeft Google 32.661 verwijderverzoeken ontvangen van Nederlanders, voor een totaal van 113.828 links. Daarvan werd zo’n 46 procent ingelost. Google verwijderde 45.303 links uit zijn zoekresultaten, en liet er 52.489 staan. Snelle tellers hebben misschien al opgemerkt dat die twee cijfers bij elkaar géén 113.828 zijn. Dat komt omdat soms meerdere gebruikers vragen om dezelfde link te verwijderen. Google kan dan meerdere verzoeken oplossen door slechts één link uit de resultaten te halen.

Zelf een verwijderverzoek indien kan via Google’s site. Dat gaat nog niet zo makkelijk. Het bedrijf heeft, naast persoonlijke gegevens en een identiteitsbewijs, ook exacte informatie nodig over waarom je precies een resultaat verwijderd wil hebben. Ook moet je instemmen met verschillende verklaringen en voorwaarden. Desgewenst kun je een verwijderverzoek namens iemand anders indienen, zoals een overleden familielid, maar dan heeft Google nog wat extra documentatie nodig.

Overigens zorgt een verwijderverzoek er niet voor dat de gevoelige informatie van het internet verdwijnt. De uitspraak van het Europese Hof geldt alleen voor de EU, waardoor de resultaten vaak nog wel buiten Europa getoond kunnen worden. En omdat de website zelf niet van het internet verdwijnt, kan deze ook nog gewoon in de resultaten van andere zoekmachines als Bing of DuckDuckGo opduiken.

Alles bij de bron; AndroidPlanet


 

Lobbyen tegen privacy [opinie]

‘Om onze diensten voor u zo nuttig mogelijk te maken gebruiken we gegevens.’ Daar had moeten staan: uw gegevens. Dit proza komt uit een advertentie van Google. Ik las het en dacht: lekker hypocriet.

Google adverteert dat de gebruiker baas is over zijn eigen gegevens. Hij of zij kan immers dankzij zijn privacyinstellingen zelf beslissen welke data Google krijgt. Dat klopt natuurlijk niet. Je locatiegeschiedenis kun je aan- of uitzetten. Je hebt echter geen controle over het loeren in je Googledrive of Gmail door Google. Ook blijft het lastig om inzicht te krijgen waarom ik welke advertenties te zien krijg en waarom Google welke antwoorden geeft als ik een vraag stel. Die gegevens blijven in zwarte dozen achter.

Ik moest denken aan een citaat van Google-topman Eric Schmidt. Hij zei ooit: ‘We weten waar je bent, we weten waar je geweest bent. We kunnen min of meer weten waar je aan denkt.’ Die gegevens verkoopt Google aan adverteerders en zo verdienen ze miljarden.

Google meent niets van hun privacycampagne. Als ze er wel iets van zouden menen, dan zouden ze bijvoorbeeld in hun Chrome-browser standaard een functionaliteit toevoegen die alle trackers blokkeert. Hun privacycampagne voeren ze slechts uit om de regelgevers gunstig te stemmen, opdat ze zo lang mogelijk van hun lucratieve businessmodel gebruik kunnen blijven maken.

Alles bij de bron; BNR


 

Britse zoekdiensten gedwongen tot blokkeren piratensites

Google en zoekdienst Bing van Microsoft gaan in Groot-Brittannië websites met illegaal aanbod van films, muziek, sportwedstrijden en software weren uit zoekresultaten. Dat is het gevolg van een akkoord tussen de industrie, Google en Microsoft onder leiding van de Britse waakhond voor auteursrecht Intellectual Property Office (IPO). Dit maakt de Britse regering bekend.

Google en Microsoft kwamen de regeling overeen met de BPI (muziekorganisatie), Motion Picture Association (film) en de Alliance for IP. Onder deze paraplu schaarden zich uitgevers, auteurs, winkeliers, merkorganisaties en ook de Premier League die de voetbalrechten bewaakt. De bedrijven tekenden onder druk van de IPO een Voluntary Code of Practice, een vrijwillige praktijkcode met de intentie om links naar websites waarmee auteursrechten worden ontdoken voortaan niet meer te tonen. De regeling gaat direct in en moet uiterlijk per 1 juni zichtbaar resultaat opleveren.

Alles bij de bron; NetKwesties


 

Brein treft schikking met uploaders privétorrenttrackers

Brein heeft met acht verschillende uploaders een schikking getroffen, voor een bedrag van 60.000 euro in totaal. Het gaat om 8 uploaders die betrokken waren bij een privétorrenttracker die voornamelijk bestemd was voor Nederlanders.

Dat meldt TorrentFreak op basis van een bericht dat door de antipiraterijorganisatie online is gezet. De schikking is getroffen nadat de rechtbank van Zeeland-West-Brabant een onmiddellijke stop op het uploaden van content op de torrenttracker verordonneerde. Een deel van dat bedrag kan nog worden kwijtgescholden als de uploaders zich onthouden van verdere auteursrechtschendingen. Naast de torrenttracker werd er overigens ook nog een schikking getroffen met twee uploaders die via een ongelicenseerd internetradiostation muziek verspreiden.

Brein heeft in de afgelopen tijd veel schikkingen getroffen met uploaders van auteursrechtelijk beschermd materiaal. De organisatie heeft te kennen gegeven dat het aanklagen van grote uploaders haar belangrijkste strategie is in de strijd tegen piraterij.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Privacyzoekmachine Ixquick breekt met Yahoo

Ixquick heeft vanwege de recente onthulling dat Yahoo e-mails van gebruikers voor de Amerikaanse inlichtingendiensten scande en het feit dat de privégegevens van 500 miljoen gebruikers werden gestolen besloten om met de Amerikaanse zoekmachine te breken.

Ixquick is een meta-zoekmachine die van verschillende zoekmachines gebruikmaakt voor het weergeven van zoekresultaten. Vanwege de onthullingen heeft Ixquick geen vertrouwen meer in Yahoo. Volgens ceo Robert Beens zullen meer bedrijven volgen. Naast Ixquick als meta-zoekmachine biedt hetzelfde Nederlandse bedrijf ook de privacyzoekmachine StartPage aan. Via deze zoekmachine kan er met de privacygarantie van StartPage bij Google worden gezocht. "StartPage verzamelt geen persoonlijke gegevens, zoals ip-adressen, en geeft geen persoonlijke data aan derde partijen, waaronder Google", aldus Beens. Yahoo zal aan het einde van deze maand niet meer in de zoekresultaten van Ixquick worden meegenomen.

Alles bij de bron; Security


Zie je dan niet wat Google ziet?

Miljarden internetgebruikers geven persoonlijke data weg aan bedrijven als Facebook en Google. Toch heb je wél iets te verbergen, schrijven Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis in hun nieuwe boek.

In hun boek Je hebt wél iets te verbergen, over het belang van privacy, beginnen auteurs Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis meteen met een verwijzing naar WOII. Zo willen zij aantonen hoe gevaarlijk het kan zijn als grote hoeveelheden data in verkeerde handen vallen. Ze hebben erover getwijfeld, die verwijzing met de Duitse bezetting, maar maken ’m toch. „We leven nu in een democratie, maar iedere zittende macht maakt uiteindelijk plaats voor een andere.”

Martijn en Tokmetzis, beiden journalist bij De Correspondent, vertrouwen de datahonger van overheden en bedrijven niet. Ze pleiten ervoor dat onze privacy beter beschermd wordt. En dat mensen bewuster omgaan met het verstrekken van persoonlijke gegevens. Gebruikers lijden aan ‘laksheid’: ‘We kiezen de simpelste wachtwoorden en vergeten zelfs de basaalste beveiligingsmaatregelen te nemen’.

In hun boek staan voorbeelden van mensen die de dupe werden van fouten in algoritmes. Zoals een reiziger die bij de Amerikaanse douane onterecht als verdachte wordt gekenmerkt of een meisje van elf dat ongevraagd een proefzending maandverband krijgt opgestuurd omdat de gegevens van haar sportvereniging in een commerciële database waren beland. „Rimpelingen in het systeem” noemt Tokmetzis dat, die staan voor een ‘fundamenteler’ probleem.

Wat vinden jullie van mensen die zeggen dat ze niets te verbergen hebben? Martijn: „Dan zeg ik: je weet niet waar je het over hebt. Je ziet moderne surveillance niet met het blote oog. Hoe kun je zeggen dat je niets te verbergen hebt, als je niet weet wat er over jou verzameld wordt, door wie, waarom en welke gevolgen dat voor jouw leven heeft?”

Toch zien de meeste consumenten Google en Facebook niet als een bedreiging. Martijn: „Omdat ze het niet zien. Wat we zien als we Facebook gebruiken is een gelikte site die precies doet wat we hopen. Net als Gmail of nu.nl. We zien niet hoe deze bedrijven echt werken. Als we hun ware aard zouden zien, zouden ze niet zo populair zijn.”

Alles bij de bron; NRC


How 2; Zo kun je o.a. elke zoekopdracht terugvinden die je ooit in Google hebt gedaan

Op internet is er niets meer privé. Je kunt nog zo vaak je zoekgeschiedenis wissen, toch blijven al je Google zoekopdrachten bewaard. Gelukkig kun je ze heel eenvoudig terugvinden en de optie uitzetten.

Je zoekgegevens worden alleen opgeslagen als je bent ingelogd in Gmail of in je Google-account. Dus wil je weten welke vreemde dingen je ooit hebt opgezocht, welke delen van de wereld je hebt afgestruind in Google Maps of wat voor filmpjes je op YouTube hebt bekeken, ga dan naar history.google.com/history. Daar zie je per categorie wat je allemaal hebt gegoogeld.

Je kunt ervoor zorgen dat Google stopt met het tracken van je zoekopdrachten. Aan de linkerkant van je scherm vind je de knop ‘Activiteitsopties’ (of Activity Controls). Schakel meteen de eerste optie ‘Web- en app-activiteit’ uit. Wat ook helpt is uitloggen in Google voor je gaat surfen.

Bron; WelingelichteKringen