Google heeft door de jaren heen allerlei uitglijders gemaakt met het bewaren van privacygevoelige informatie die eigenlijk niet opgeslagen had mogen worden. Wel is duidelijk dat Google bewust is van die uitglijders, en steeds zijn best doet om zijn processen te verbeteren. Die incidenten zijn door Google voor intern gebruik genoteerd, en dat bestand is in handen van 404 Media.
Er wordt voor zes jaar aan potentiële privacy- en beveiligingsproblemen bijgehouden in het document. Het verzamelen en opslaan van kinderstemmen bijvoorbeeld, maar ook het lekken van huisadressen en reizen van mensen die de carpool-functie van Waze gebruikten, ook een Google-dienst. Of de YouTube-aanbevelingen gebaseerd op de kijkgeschiedenis die gebruikers nadrukkelijk verwijderd hadden.
"Individueel kunnen de incidenten, waarvan de meeste niet eerder openbaar zijn gemeld, elk slechts een relatief klein aantal mensen treffen, of snel zijn verholpen. Als geheel laat de interne database echter zien hoe een van de machtigste en belangrijkste bedrijven ter wereld een duizelingwekkende hoeveelheid persoonlijke, gevoelige gegevens over het leven van mensen beheert en vaak verkeerd beheert", schrijft journalist Joseph Cox van 404 Media.
Zo maakte Google Street View per ongeluk een doorzoekbare database van nummerplaten, en de locaties waar die nummerplaten zich bevonden. Of het verzamelen van de stemmen van kinderen: via een spraakdienst van Google werden voor een uur lang de stemmen van zo'n 1000 kinderen opgenomen. Een filter dat die stemmen had moeten tegenhouden, was niet goed toegepast. Een fout bij YouTube toonde video's openbaar, terwijl die eigenlijk op privé stonden.
Google bevestigt 'aspecten' van het gelekte bestand en benadrukt dat het van zes jaar geleden is. Het gelekte bestand is dan ook geen reden tot acute paniek, maar misschien wel een herinnering aan hoeveel persoonlijke data we toevertrouwen aan de grote techbedrijven, die uiteindelijk ook maar bestaan uit mensen die foutjes kunnen maken. En meestal worden die foutjes zo te zien netjes opgemerkt, genoteerd en opgelost – maar het is evengoed verstandig om ervan bewust te blijven.
Alles bij de bron; Bright
Alle grote techbedrijven zetten vol in op de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Maar dat is niet waar ze op dit moment het geld mee verdienen, blijkt uit de kwartaalcijfers van Microsoft, Google-moederbedrijf Alphabet en Facebook-moederbedrijf Meta.
Microsoft en Google halen steeds meer omzet uit hun clouddiensten. Dat komt doordat we foto's en bestanden steeds vaker online bewaren bij clouddiensten als OneDrive en Google Drive.
Ook bedrijven gebruiken steeds vaker clouddiensten. Naast bestanden verplaatsen ze ook hun software en soms zelfs complete werkomgeving naar de cloud.
Daardoor zijn cloudomgevingen een miljardenbusiness geworden voor grote techbedrijven. Microsoft verdiende er in de eerste drie maanden van dit jaar omgerekend bijna 25 miljard euro mee en is daarmee nu al de belangrijkste inkomstenbron. De clouddiensten zijn verantwoordelijk voor ruim 43 procent van de totale omzet van het bedrijf: 57,6 miljard euro.
Bij Google is zijn zoekmachine nog steeds de grootste inkomstengenerator. De zoekgigant boekte in de afgelopen drie maanden een omzet van ruim 75 miljard euro. De helft daarvan komt uit zijn zoekmachine. Maar de clouddivisie wordt ook voor Google steeds belangrijker. De zoekgigant haalt al bijna 12 procent van zijn omzet uit clouddiensten. Die omzet groeide in het afgelopen jaar met ruim 28 procent, het hoogste groeipercentage van alle Google-divisies.
Naast Google en Microsoft is ook Amazon een grote cloudaanbieder. Dat bedrijf komt volgende week met zijn kwartaalcijfers.
Alles bij de bron; NU
Ruim de helft van alle Nederlanders van twaalf jaar of ouder heeft vorig jaar op sociale media onjuiste informatie gezien of gelezen. Ongeveer een kwart gaf aan misleidende berichten op nieuwswebsites te hebben gezien, blijkt uit een onderzoek van Statistiekbureau CBS.
Mensen in de leeftijd tussen 18 en 35 jaar zijn het beste in het herkennen van onjuiste informatie op het internet. Maar ook de genoten opleiding speelt daarbij een rol.
Bijna de helft (46 procent) van alle Nederlanders heeft verdachte informatie gecontroleerd. Dit is verreweg het hoogste percentage binnen de Europese Unie.
Alles bij de bron; NU
De Stichting Bescherming Privacybelangen en de Consumentenbond melden: 'In de procedure wordt onder andere geëist dat Google stopt met zijn constante surveillance en het delen van persoonsgegevens via online advertentieveilingen en daarnaast schadevergoeding betaalt aan consumenten. Sinds de aankondiging van deze actie hebben al ruim 82.000 Nederlanders zich aangesloten bij de massaclaim.
Google handelt in strijd met Nederlandse en Europese privacywetgeving. De techreus verzamelt via zijn diensten en producten op immense schaal het online gedrag en de locatiegegevens van gebruikers. Zonder daarover genoeg informatie te geven of toestemming te hebben verkregen.
Vervolgens deelt Google die gegevens, waaronder zeer gevoelige persoonsgegevens over bijvoorbeeld gezondheid, etniciteit en politieke voorkeur, via zijn online advertentieplatform met honderden partijen. Uit Iers onderzoek blijkt dat de internetactiviteit en locaties van inwoners in Europa gemiddeld bijna 380 keer per dag worden blootgesteld aan online advertentieveilingen.
Alles bij de bron; DutchIT
Google scant voor betalende gebruikers het darkweb en informeert hen als er persoonlijke gegevens van hen verschijnen. Deze nieuwe zoeker is op dit moment enkel te gebruiken door Amerikanen die een Google One-abonnement hebben.
Googles nieuwe alarmeringsdienst moeten mensen ervan bewust maken dat hun persoonlijke gegevens te koop worden aangeboden. Met die informatie in de hand kunnen ze bij de daartoe geëigende instanties om be- of afscherming vragen.
Het ligt voor de hand dat ook niet-Amerikaanse One-klanten deze zoek- en alarmeringsoptie krijgen. Wanneer dat het geval is, is nog niet bekend.
Google vertelt niet hoe en welke delen van het darkweb het scant.
Alles bij de bron; Emerce
Google laat gebruikers voortaan verzoeken indienen voor het verwijderen van hun persoonsgegevens uit zoekresultaten. Een nieuwe tool vereenvoudigt dit proces aanzienlijk.
Gebruikers kunnen onder meer contact- en adresgegevens laten verwijderen, evenals telefoonnummers en e-mailadressen. Denk echter ook aan inloggegevens, bankgegevens en handtekeningen. Google kan besluiten de informatie op twee manieren te verwijderen: het volledig verwijderen van de content uit de zoekresultaten of het verwijderen hiervan bij zoekopdrachten die de naam van de aanvragen omvat. In een blogpost geeft Google meer informatie over de tool.
Alles bij de bron; Dutch-IT-Channel
Zonder dat je het misschien doorhebt, kunnen mensen veel informatie over je vinden op Google. Je adres, foto’s, posts van sociale media en misschien zelfs je telefoonnummer. Grote kans dat je daar helemaal niet op zit te wachten. Gelukkig zijn er steeds meer manieren om dergelijke informatie uit Google te laten verwijderen.
Het gaat hier veelal om PII-data, oftewel ‘Persoonlijk Identificeerbare Informatie’ die volgens Google ‘aanzienlijke risico’s op identiteitsdiefstal, financiële fraude of andere specifieke gevaren’ met zich meebrengt.
Zaken die vallen onder PII zijn: paspoort- en ID-gegevens, bankrekeningnummers, creditcardgegevens, inloggegevens, medische gegevens, persoonlijke handtekeningen, pornografische content waaraan iemands naam is gekoppeld, nepporno, andere deepfakebeelden en beelden van minderjarigen.
Ook kan zogenaamde doxing-content worden verwijderd. Daarbij worden contactgegevens van iemand openbaar maken gemaakt met de intentie schade te veroorzaken of iemand te intimideren.
Google belooft dat we binnenkort zelf al veel in de app van Google kunnen doen. Tot die tijd komt er wat meer werk bij kijken omdat je heel specifiek bij Google moet aangeven wat je waarom wilt verwijderen. Via deze overzichtswebsite van Google kun je een verwijderverzoek indienen en dan specifiek op een bepaald onderwerp.
Alles bij de bron; AD
De taal die Google gebruikt in het registratieproces voor het intekenen op een account is onduidelijk, incompleet en misleidend, constateert Bureau Européen des Unions de Consommateurs ofwel de Europese consumentenorganisatie BEUC. In verschillende lidstaten worden nu juridische stappen voorbereid.
Op de pagina's van het registratieproces belooft Google dat ingevoerde persoonlijke gegevens privé blijven en veilig zijn. Het tegenovergestelde is waar, stelt de BEUC. Het is zelfs zo dat Google bewust in het pagina-ontwerp aanstuurt op het accepteren van default instellingen die het bedrijf toestemming geven op grote schaal persoonlijke informatie van de gebruikers te verzamelen en te gebruiken.
Centraal in de klachten staat hoe ingewikkeld Google het maakt om daadwerkelijk privacyvriendelijke keuzes te maken. Het is veel eenvoudiger (één klik) een account aan te maken waarmee persoonlijke data worden gedeeld, terwijl het uitzetten van alle tracking-opties op zijn minst tien kliks vereist.
Alles bij de bron; AGConnect
Google heeft onder druk van meerdere nationale Europese privacytoezichthouders een aanpassing doorgevoerd aan de keuze die het internetgebruikers biedt voor het weigeren van cookies. Voortaan is het mogelijk om via één klik alle cookies van Google te accepteren of te weigeren. De aanpassing zal binnenkort voor alle Europese Google-gebruikers beschikbaar worden. De nieuwe optie volgt op gesprekken en specifieke aanwijzingen van de Franse privacytoezichthouder CNIL.
Volgens Google moest het vanwege de nieuwe weigerknop de manier aanpassen waarop cookies werken op Google-sites en aanpassingen aan belangrijke Google-infrastructuur doorvoeren. Naast het weigeren of accepteren van alle cookies zullen gebruikers ook hun keuze kunnen verfijnen.
Alles bij de bron; Security
Na de Oostenrijkse privacytoezichthouder heeft ook de Franse databeschermingsautoriteit CNIL geoordeeld dat het gebruik van Google Analytics in strijd met de Europese privacywetgeving GDPR is. Een Franse website die van Googles statistiekenprogramma gebruikmaakt heeft één maand de tijd gekregen om een oplossing te zoeken.
CNIL deed uitspraak na klachten die waren ingediend door noyb, de privacyorganisatie van de bekende activist Max Schrems. De klachten waren onder andere gericht tegen een Franse website waarop Google Analytics draait. Volgens de Franse privacytoezichthouder is persoonlijke data die via Google Analytics naar de Verenigde Staten wordt gestuurd niet goed beschermd en kan door Amerikaanse inlichtingendiensten worden opgevraagd...
...Eerder liet ook de Autoriteit Persoonsgegevens weten dat Google Analytics mogelijk verboden wordt in Nederland en noemde de Noorse privacytoezichthouder Googles statistiekenprogramma mogelijk illegaal. "Het is interessant om te zien dat de verschillende Europese privacytoezichthouders allemaal tot dezelfde conclusie komen: het gebruik van Google Analytics is illegaal", zegt Schrems in een reactie op het oordeel van CNIL. Schrems verwacht dat andere toezichthouders met een zelfde conclusie zullen komen.
Alles bij de bron; Security