Nog niet zo heel lang geleden kwam het bij het indelen van een winkel vooral aan op intuïtie; er was geen goede manier om te meten wat wel en wat niet werkte. Natuurlijk konden daarvoor enquêtes worden gehouden, maar mensen vragen naar hun gedrag is notoir onbetrouwbaar. Het observeren van gedrag kan ook, maar is arbeidsintensief en niet per se door te trekken naar het gedrag van de gemiddelde Nederlander.

Tot nu toe kwam de mate waarin winkels hun klanten kunnen volgen echter nog niet in de buurt van de manier waarop websites dat kunnen. Winkels konden meestal niet zien hoe vaak klanten terugkomen, welk percentage van de mensen die langs de winkelruit lopen daadwerkelijk naar binnen gaat en welk pad ze door de winkel volgen.

In de afgelopen jaren is dat opeens wel mogelijk geworden. Winkels die dat willen, kunnen precies zien waar je loopt en hoe lang je stilstaat. Het wordt mogelijk gemaakt door een technologie die sinds de afgelopen anderhalf à twee jaar aan populariteit wint: het tracken van telefoons. Hoe werkt dat, welke grote Nederlandse winkelketen maakt er stilletjes gebruik van en hoe het zit het met de privacy?

Alles bij de bron; Tweakers