Privacy is een ‘hot item’ en gezien het belang dat er aan wordt gehecht, zou men kunnen denken dat de privacy policy die we op de meeste websites tegenkomen van begin tot einde lezen. Maar dit gebeurt natuurlijk niet: de meesten onder ons keuren de policy’s onmiddellijk goed en denken er verder niet bij na.

Lorrie Faith Cranor en Aleecia McDonald van The Atlantic besloten om het wel te doen. Ze startten een onderzoek om te kijken hoe lang het juist zou duren als we effectief elke privacy policy zouden lezen. De eerste vaststelling die ze deden is dat de gemiddelde lengte van zo’n privacy policy een 2,500-tal woorden inhoudt. Vervolgens werd geschat dat de doorsnee Amerikaan jaarlijks gemiddeld 1,462 verschillende websites bezoekt, elk met een verschillende policy. Dus als je alle policy’s van de websites die je bezoekt zou lezen, zou je daar in totaal 76 werkdagen per jaar mee zoet zijn, in de veronderstelling dat je 8 uur per dag leest.

In de praktijk is dit natuurlijk niet zo, aangezien vrijwel niemand deze policy’s effectief leest. Wat de resultaten van dit onderzoek wel aantonen, is dat de manier waarop we met privacy omgaan duidelijk absurd is.

Alles bij de bron; express.be