Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone bij zich en daar kun je als ondernemer je voordeel mee doen. Via wifi-tracking kun je interessante zaken aan de weet komen over bijvoorbeeld het winkelgedrag van klanten. Maar er zijn grenzen.
Het volgen van mensen via het wifisignaal van hun mobieltje maakt een grote inbreuk op hun persoonlijke levenssfeer. “Mensen komen in bestanden waaruit bijvoorbeeld valt af te leiden waar zij wanneer waren en wat hun winkelgedrag is”, zegt Wilbert Tomesen, vicevoorzitter van de AP. “Zij moeten hier op zijn minst over worden geïnformeerd”.
Via wifi-tracking worden locatiegegevens samen met het unieke nummer van een mobiel apparaat opgeslagen en verwerkt. Organisaties mogen deze persoonsgegevens volgens de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) alleen verwerken als zij daar een zogenoemde wettelijke grondslag voor hebben.
Behalve dat er een wettelijke grondslag moet zijn om de persoonsgegevens te mogen verwerken, stelt de Wbp verschillende eisen aan de manier waarop die gegevens mogen worden verwerkt. Organisaties die wifi-tracking inzetten, moeten mensen bijvoorbeeld helder informeren over welke gegevens worden verzameld en waarvoor dat gebeurt. Dit moeten zij doen op het moment dat de gegevens worden vastgelegd.
Daarnaast mogen de persoonsgegevens maar voor een beperkte periode worden bewaard. Dat mag alleen zolang het noodzakelijk is voor het doel van de metingen. Voor meetgegevens binnen winkels is dit maximaal 24 uur. Na die periode moeten de gegevens direct worden vernietigd of onomkeerbaar worden geanonimiseerd.
Alles bij de bron; deOndernemer & BC