Terwijl je achteloos door het Eindhovense centrum slentert, weten de informatiezuilen precies wie je bent, hoe oud je ongeveer bent en zelfs wat je humeur is. Tenminste, dat beeld ontstaat na raadsvragen.
Tijdens een tour door de binnenstad kregen nieuwe raadsleden te horen wat de vernuftige citybeacons allemaal kunnen registreren. ,,Via audience tracking camera’s, beveiligingscamera’s en andere sensoren verzamelen de citybeacons gegevens van de bezoekers van Eindhoven, zoals de leeftijd, het geslacht en zelfs hun humeur", schrijven de partijen. ,,We maken ons zorgen over de manier waarop er met de data van onze inwoners wordt omgegaan."
De zorgen krijgen een lading nu de Autoriteit Persoonsgegevens(AP) deze week de reclamebranche met een brief heeft opgeroepen om maatregelen te nemen ter naleving van de nieuwe privacywet. De AP heeft duidelijk gemaakt dat het observeren van voorbijgangers met camera's in digitale reclamezuilen meestal een verwerking van persoonsgegevens oplevert. Dat betekent dat vrijwel altijd toestemming nodig is van passanten.
Ook de 25 citybeacons in Eindhoven zijn uitgerust met camera's en sensoren. Maar die staan volgens Eric Boselie, directeur van Eindhoven247, allemaal uit. Hij benadrukt meermaals dat er geen enkele informatie wordt verwerkt die herleidbaar is naar individuen. ,,Er wordt helemaal niks geregistreerd of verzameld. Het enige wat we wel doen is het surfgedrag registreren van mensen die verbinding maken met de gratis Wifi. Maar daar moet men eerst toestemming voor geven."
Tot nog toe is er wel een andere toepassing in de zuil gebruikt. ,,Tijdens Koningsdag is er een pilot geweest voor het tellen van mensenmassa's. Daarbij worden gedaanten geteld en dat is zeer handig voor crowdmanagement." Die toepassing is volgens de Autoriteit Persoonsgegevens toegestaan omdat je daarmee geen persoonsgegevens verzamelt. Volgens Boselie zijn er geen garanties te geven dat mensen niet heimelijk worden gefilmd, ook vanwege alle andere camera's in de openbare ruimte.
Alles bij de bron; ED