Adverteerders gebruiken camera's in reclamezuilen om te analyseren wat voor soort mensen op welke tijden voorbij lopen. Ook worden ze gebruikt om te analyseren hoelang naar reclames wordt gekeken. De reclames op de zuil worden dan op het publiek aangepast. Ook bestaan er zuilen die met gezichtsherkenning werken en bijvoorbeeld reclame voor een opticien laten zien aan een brildragende voorbijganger.

Volgens de toezichthouder valt het filmen van voorbijgangers met een reclamezuil onder het verwerken van persoonsgegevens. Dat mag volgens de recente Europese privacywet AVG niet zonder nadrukkelijke toestemming van de passant. Zuilen die camera's alleen gebruiken om het aantal voorbijgangers te tellen, kunnen volgens de toezichthouder beter overstappen op een infraroodcamera. Daarbij worden gezichten niet vastgelegd.

De AP startte in 2017 al een onderzoek naar reclamezuilen met camera's op NS-stations. Ook toen stelde de toezichthouder al dat camera's in principe alleen door gemeenten en de politie in de openbare ruimte geplaatst mogen worden.

Alles bij de bron; NU