Een paar minuten lopen van de Alpha-tent vind je Lowlands Science. Een plek waar wetenschap toegankelijk wordt gemaakt voor festivalbezoekers, en waar ook jij kan meedoen aan experimenten. Zo ook het interactieve kunstproject “Dear data, how do you decide my future?” van kunstenaar Julia Janssen.

Aan het einde van de tent treffen we Julia. Tijd voor onze rondleiding!

"Deze hele ruimte gaat over hoe algoritmes besluiten wat ze mij laten zien op sociale media, reclame balken, YouTube en diverse andere plekken op het internet. Ik begon deze installatie door een dataverzoek te doen bij Meta. Dat is het moederbedrijf van Facebook, maar ook van Instagram en WhatsApp. Ik wilde weten hoe ze een advertentieprofiel over mij maken.

Facebook wist 114 eigenschappen aan mij toe te kennen. Daartussen zaten hele gekke woorden, maar ook hele duidelijke termen die kloppen. Vreemd, want ik gebruik Facebook eigenlijk al heel lang niet meer. Zo kwam ik er dus achter dat ze eigenlijk allemaal verschillende manieren hebben om data over mij te verzamelen."

Wat ze vaak doen is 'inloggen met Facebook' aanbieden, bij apps en websites. Dat bieden ze dan aan als 'handige service', maar voor Meta is het vooral heel handig om veel data over je te verzamelen.

Ik heb bijvoorbeeld ooit bij het aanmaken van mijn Spotify-account ingeloggend via mijn Facebook-account. Heel stom, nooit meer doen, haha. Maar goed, daardoor heeft Facebook dus ook al mijn Spotify-data: 10.000 nummers die ik voor het laatst streamde. Maar ook de 'mood profiles' die Spotify aanmaakt op de basis van de muziek die je luistert. Als je veel in d-mineur luistert, of muziek met zielige teksten, maken ze een voorspelling over de emoties die je de laatste tijd hebt.

Bovendien plaatst Facebook op sommige websites ook de tracking-pixel. Een app die ik gebruikte waar zo’n pixel ingebouwd was, was dating-app Bumble."...

...Denk jij zelf dat we je kunnen kennen aan de hand van je data?

"Ik denk dat de mens daar te complex voor is. We zijn niet zo makkelijk in data te vangen. Al die bedrijven vangen wel een stukje van jouw identiteit, maar dat ben jij niet volledig als persoon. In de fysieke wereld switch ik makkelijk tussen tachtig rollen: het kleine zusje, de artiest, de festivalganger, de docent. Misschien denkt mijn Netflix wel dat ik een depressieve tiener ben, terwijl Bol.com denkt dat ik een huisvrouw van 40 jaar ben omdat ik daar dan alleen maar schoonmaakspullen koop. Maar je hebt niet de keus om te zeggen wat het nou werkelijk is wie je bent. En ik vraag me af wat de invloed daarvan is op mijn leven."

Alles bij de bron; NPO-3-FM