Clear Channel, het reclamebedrijf dat in ons land heel wat reclameborden beheert, begint volgende maand in Europa met de uitrol van gepersonaliseerde reclameborden. Mensen die langs die reclameborden lopen, krijgen dan advertenties speciaal voor hen te zien. Privacyspecialisten vrezen dat de reclameborden te veel data van de passanten zullen verzamelen. “Anonimiteit in dit soort systemen bestaat gewoonweg niet”, zegt privacyjurist Matthias Dobbelaere-Welvaert...

...Het bedrijf beschrijft het op de website als volgt: ”RADAR (de naam van de technologie, red.) gebruikt anonieme data van de smartphone om het gedrag van een groep voorbijgangers te identificeren zodat de adverteerder de juiste boodschap bij de juiste mensen kan brengen.”  Het bord zal niet weten hoe je heet en waar je woont, maar het weet bijvoorbeeld dat je een man van bent in een bepaalde leeftijdscategorie. Op basis daarvan zal je misschien reclames gericht op mannen te zien krijgen. Loopt er een groep mensen langs een reclamebord, dan zal dat bord een doorsnede maken van de groep en zal de reclame daarop gebaseerd worden...

...RADAR wordt eerst in Spanje en het Verenigd Koninkrijk uitgerold, later volgen Zweden en andere landen.  

Alles bij de bron; VRTNieuws