Camera's in reclamezuilen ten behoeve van adverteerders zijn in strijd met Belgische privacywetgeving. Dat zei de voorzitter van de Belgische Privacycommissie woensdag op de radio. Staatssecretaris Philippe de Backer vindt het gebruik van camera's in reclameborden in bijvoorbeeld winkelcentra onacceptabel. "Big Brother komt akelig dichtbij", aldus het kabinetslid. Hij wil dat de Privacycommissie gaat onderzoeken of het gebruik van camera's in reclameborden inderdaad een wetsovertreding is.

Vorig jaar kreeg de Privacycommissie al eens te maken met deze kwestie. "Dat was toen een experimentje en we kregen toen te horen dat ze het niet zouden doorzetten, omdat ze er zelf het nut niet van inzagen. Kennelijk wordt het nu toch uitgerold." Volgens de voorzitter komen mensen herkenbaar in beeld. "Het reclamebedrijf zei tegen ons: we moeten zien hoe mensen reageren, we moeten gelaatsuitdrukkingen zien. Dan lijkt het me dat je herkenbaar in beeld bent."

Dagblad De Morgen onthulde woensdag dat advertentiebedrijf JCDecaux in diverse Belgische winkelcentra camera's in reclamezuilen heeft gestopt. Die camera's houden in de gaten hoeveel mensen de advertenties bekijken. Met die techniek is het ook mogelijk te achterhalen hoe lang mensen kijken en de software kan schattingen maken van het geslacht en de leeftijd van de mensen die de reclames bekijken. JCDecaux wil niet zeggen waar en hoeveel reclameborden met camera's er zijn.

De Nederlandse evenknie van de Privacycommissie, de Autoriteit Persoonsgegevens, gaat vervoerder NS om opheldering vragen over reclameborden op stations.

Alles bij de bron; Tweakers