Online nieuwssites gebruiken speciale trackingcodes die gebruikers na hun bezoek volgen over het hele web. Een nieuwe studie wijst uit dat deze nieuwssites meer gebruik maken van deze trackingcodes dan ieder ander soort site. Door een specifiek ‘open-source’ meetsysteem te gebruiken hebben onderzoekers van Princeton de top 1 miljoen websites – volgens het klassement van Alexa – geanalyseerd. Ze vonden dat nieuwssites meer trackingcodes gebruiken dan websites in andere categorieën zoals sport, games en zelfs, inderdaad – porno.

Sites die de minste trackingcodes gebruiken waren meestal van universiteiten, non-profit instellingen en andere organisaties die veelal financiering van buitenaf ontvangen. 

Trackingcodes zijn tegenwoordig erg gebruikelijk in de wereld van online uitgaves. Ze geven adverteerders en analytici de mogelijkheid om te kijken welke websites gebruikers nog meer bezoeken. Zo kunnen ze gedetailleerde profielen ontwikkelen van individuele gebruikers om hier vervolgens op in te spelen met advertenties. Tientallen trackingcodes kunnen vaak op een enkele site worden geladen, tenzij gebruikers de trackingcodes blokkeren met een extensie – zoals Privacy Badger Ghosteryof Disconnect.

Over het geheel genomen lijkt de data te suggereren dat het aantal unieke trackingscodes niet groeit, waarbij de meeste algemene trackingcodes aangestuurd worden door dezelfde organisaties – met name Google en Facebook.

“Websites aan die het hoogst scoren op trackingcodes zijn grotendeels de websites die redactionele content leveren. Deze websites leveren de content gratis en ontvangen geen externe financiering. Daarom zijn ze vaak genoodzaakt om de waarde van hun sitebezoek te verhogen door middel van reclame,” schrijven de auteurs. 

Alles bij de bron; MotherBoard



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha