De meeste consumenten zijn uiterst terughoudend met het verstrekken van persoonlijke gegevens aan winkeliers. Mooie aanbiedingen en andere financiële voordeeltjes maken klanten echter een stuk toeschietelijker. Tot deze conclusie komen de economen van ABN Amro in een rapport.

De bereidheid bij consumenten om hun persoonlijke gegevens te delen met derden is in de afgelopen 2 jaar sterk gedaald, aldus ABN Amro. Maar van een definitief 'nee' hoeft geen sprake te zijn. Als winkeliers transparant zijn over het gebruik van de gegevens blijkt bijna 70 procent van de klanten alsnog bereid om met de hand over het hart te strijken. Al staat daar wel een (kleine) prijs tegenover in de vorm van een financieel voordeel. Uit een onderzoek onder 1500 respondenten blijkt dat klanten hun persoonlijke gegevens liever delen met hun lokale, zelfstandige kruidenier dan met (grote) winkelketens of (web)shops. 

Consumenten zijn de afgelopen jaren een stuk kritischer geworden waar het hun persoonlijke gegevens betreft. 57 procent van de ondervraagde consumenten zegt geen persoonlijke informatie (meer) te verstrekken aan fysieke winkels. Bij webshops ligt dit percentage met 60 procent zelfs nog iets hoger.

Bovendien gebruikt bijna een kwart van de consumenten een adblocker, de weerzin om persoonlijke gegevens te delen, hangt 'waarschijnlijk ook samen met de nieuwe online marketingtechnieken, waarbij consumenten advertenties krijgen op basis van hun surfgedrag en browsergeschiedenis'. ,,Zij hebben het gevoel dat dit ten koste gaat van hun privacy en dat vergroot het onbehagen,''

Alles bij de bron; deOndernemer



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha