Beacons zijn kleine bakens die binnen een straal van 50 tot 100 meter een signaal uitzenden naar smartphones of tablets. Het winkelend publiek kan vervolgens met gerichte reclame, afgestemd op iemands online surf- en winkelgedrag en vice-versa, worden 'bediend'. Blijkt een consument bijvoorbeeld vaak laarsjes te zoeken bij Zalando dan kan een schoenenwinkel precies het schoeisel van diens voorkeur aanbieden.

Lightcurb uit Sneek, gespecialiseerd in techniek en software op gebied van beacons, sluit zich als eerste in Nederland aan bij Unacast. Marketingman Ate van der Meer: „Dit wereldwijde netwerk verbindt al meer dan één miljoen beacons en andere sensoren die de klant volgen. Doel is een wisselwerking te krijgen tussen online marketing en offline winkelgedrag. De winkelier in de straat kan zijn voordeel doen met de kennis die online is opgebouwd van de consument. Andersom krijgen webshops nog meer inzicht in hun klanten omdat die nu ook in de winkelstraten zijn te volgen.” Van der Meer spreekt van offline cookies. „Voor de klant betekent dit meer gemak. Hij kan sneller winkelen en krijgt meer relevante aanbiedingen.”

Problemen met de privacy worden niet verwacht. De beacons herkennen namelijk alleen mensen die bewust een app van bijvoorbeeld een winkelketen of winkeliersvereniging op hun smartphone hebben geïnstalleerd. Uitsluitend die groep krijgt op maat gesneden reclame op het telefoonscherm te zien. Grootste uitdaging is het publiek zo ver te krijgen dat die app wordt gedownload. Mensen die geen affiniteit met een bepaalde winkel hebben, zullen dit niet zo snel doen.

Lightcurb biedt winkeliers naast de iBeacons ook een goedkoop systeem voor narrowcasting. Via schermen in de etalage kan gerichte informatie worden verspreid. Het bedrijf ontwikkelde software die ervoor zorgt dat dit systeem vanuit een goedkope Apple TV kan worden aangestuurd.

Bron; Telegraaf [jpgabo-versie]



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha