Zembla zond gisteren Data: het nieuwe goud uit. Het was het eerste deel, en hopelijk zijn de volgende delen beter. Zembla heeft in de loop van tien jaar vele fantastische onderzoeksprogramma’s afgeleverd maar het gaat ook wel eens mis. Dan verzandt de zucht om grootse onthullingen te brengen in een louter qua ronkende taal en vorm spectaculaire uitzending. Sluw monteren heet dit, en dit was er zo een. De ene open deur was nog niet dichtgeslagen, of de volgende werd geopend; maar het leek heel wat...

...Niemand in de uitzending had het lef om het probleem bij de naam te noemen: wij surfers willen van alles en nog wat gratis genieten en betalen met reclame en sponsoring. Data worden niet ineens nu in ‘goud’ veranderd zoals Zembla gretig noteerde, hun waarde neemt wel geleidelijk toe tot meer miljarden...

...Grootste probleem van deze Zembla-uitzending was echter: geen enkele duiding hoe onze privacy dan wordt geschaad. Hoeveel last hebben we ervan? Of kunnen we er nog van krijgen? Dat is de kern? En als we dat weten en begrijpen (wederom: transparantie) , betalen we dan liever dan ‘gratis’ te googlen, facebooken, te whatsappen en de meninkjes van The Post Online te genieten? En in dit geval: krijg je de datahandel eronder? En het vullen en bundelen van databanken van de overheid die alsmaar ‘bigger’ datamolochen worden? Kortom, wat is in deze precies de privacyschending en welke prijs betalen we ervoor? 

Alles bij de bron; PostOnLine



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha