Track & trace

Websites doen niets liever dan persoonlijke informatie over jou verzamelen. Meestal gaat het om redelijk onschuldige data die ervoor zorgt dat de advertenties die je te zien krijgt relevant zijn. Zo kunnen de uitbaters van sites de rekeningen, betalen zonder dat jij hoeft te betalen om een website te bezoeken. De data die websites over jou kunnen vergaren, zijn afkomstig van je browser. Het is echter heel onduidelijk wat je browser precies weet en wat niet. Een online tool schept duidelijkheid.

Het volstaat om te surfen naar de website van Webkay. Op die site draait Webkay, wat staat voor What every browser knows about you. De site polst naar allerhande gegevens zoals je locatie, de naam van je provider en zelfs op welke sociale mediasites je ingelogd bent. Webkay gebruik je niet echt, je leest het meer. Scroll door de site om te ontdekken welke persoonlijke data de browser kent. In het ‘Connection’-vak ontdek je dan weer wat de vorige pagina is die je bezocht hebt. Surf je van een louche site naar pakweg Facebook, dan kan die laatste dat in theorie achterhalen.

Bij iedere rubriek geeft de maker je enkele tips om je privacy beter te beschermen. Het gaat meestal om plug-ins die als doel hebben specifieke info te verbergen. Je hoeft die niet meteen te installeren, maar het is interessant om even stil te staan bij (het gebrek aan) anonimiteit op het net.

Alles bij de bron; TechPuls


 

Bedrijven kunnen op de markt voor hun personeel smartphones kopen waarop standaard spyware is geïnstalleerd, zodat het voor de directie gemakkelijker wordt het gedrag van hun medewerkers te controleren. 

De toestellen worden op de markt gebracht door het bedrijf Spyfones uit Californië, dat zelf aangeeft de bedrijven tegen onaanvaardbaar gedrag te willen beschermen of ongeruste echtgenotes de nodige gemoedsrust te bezorgen. De onderneming voegt eraan toe dat de drager van het apparaat op geen enkele manier zal kunnen vermoeden of achterhalen dat zijn gedragingen worden gevolgd. “De toestellen zijn quasi identiek aan de smartphones die door fabrikanten zoals Samsung of Apple op de markt worden gebracht,” aldus The Times.

Volgens Pam Cowburn, directeur bij de Open Rights Group, druist het tegen alle ethische regels in om een persoon zonder zijn medeweten of goedkeuring te bespioneren. Verwezen wordt naar een recente uitspraak van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens, die heeft bepaald dat bedrijven geen recht hebben de email van hun medewerkers te lezen. “De beschikbaarheid van spyphones op de markt maakt duidelijk waarom de uitspraak van het Europees Hof van cruciaal belang is,” aldus nog Cowburn.

Alles bij de bron; Express [Thnx-2-Luc]


 

In juni inventariseerde de Consumentenbond hoe gezondheidswebsites omgaan met de privacy van hun bezoekers. Alle twintig bekeken sites overtraden de telecomwet door zonder toestemming trackingcookies te plaatsen van commerciële partijen. Daarnaast ontbraken privacyverklaringen of waren ze incompleet. En zes websites werkten niet met een beveiligde verbinding.

Veel sites beloofden beterschap, maar uit een herhaalonderzoek in augustus bleek dat acht van de twintig sites nog steeds ongevraagd commerciële cookies plaatsten en meerdere privacyverklaringen waren nog steeds niet op orde. Wel hadden alle sites inmiddels een beveiligde verbinding.

De Consumentenbond heeft drie websites op een zwarte lijst geplaatst:

Gezondheidsnet.nl: plaatst zonder toestemming erg veel (27) commerciële tracking cookies.

Mens-en-gezondheid.infonu.nl: plaatst zonder toestemming meerdere commerciële cookies en heeft op diverse punten een rammelende privacyverklaring.

Verslaving.nu: plaatst zonder toestemming meerdere commerciële tracking cookies en de privacyverklaring is niet volledig.

Alles bij de bron; Emerce


 

Het bedrijf achter de camera's in de billboards op de grote treinstations, zet de camera's uit. Dat is mooi, maar we zijn vooral benieuwd naar Exterion's idee over wat komen gaat. De NOS schrijft dat het bedrijf zegt “niet goed gecommuniceerd te hebben.” Wij gaan een stap verder: Exterion heeft helemaal niet gecommuniceerd. Blijkbaar vindt Exterion je alleen interessant om beter advertenties op je te kunnen targetten. De enige reden dat een treinreiziger nu van het bestaan van deze camera’s afweet is door een tweet van een oplettende forens. En ja, Exterion had natuurlijk zelf ook wel kunnen bedenken dat het plaatsen van zulke camera’s zonder voorbijgangers daarover iets te vertellen, mensen een unheimisch gevoel geeft.

Dat die camera’s nu uitgezet zijn is fijn – al moeten we daarbij blind vertrouwen op de blauwe ogen van Exterion. Want je kunt niet zien of de camera’s uit- of aanstaan. Wij zijn vooral benieuwd naar wat er over een maandje gebeurt. Het moment waarop de “ontstane commotie” is weggeëbd en de lastige vragen van de Autoriteit Persoonsgegevens zijn beantwoord.
 
Alles bij de bron; Bits of Freedom
 

Camera's in reclamezuilen ten behoeve van adverteerders zijn in strijd met Belgische privacywetgeving. Dat zei de voorzitter van de Belgische Privacycommissie woensdag op de radio. Staatssecretaris Philippe de Backer vindt het gebruik van camera's in reclameborden in bijvoorbeeld winkelcentra onacceptabel. "Big Brother komt akelig dichtbij", aldus het kabinetslid. Hij wil dat de Privacycommissie gaat onderzoeken of het gebruik van camera's in reclameborden inderdaad een wetsovertreding is.

Vorig jaar kreeg de Privacycommissie al eens te maken met deze kwestie. "Dat was toen een experimentje en we kregen toen te horen dat ze het niet zouden doorzetten, omdat ze er zelf het nut niet van inzagen. Kennelijk wordt het nu toch uitgerold." Volgens de voorzitter komen mensen herkenbaar in beeld. "Het reclamebedrijf zei tegen ons: we moeten zien hoe mensen reageren, we moeten gelaatsuitdrukkingen zien. Dan lijkt het me dat je herkenbaar in beeld bent."

Dagblad De Morgen onthulde woensdag dat advertentiebedrijf JCDecaux in diverse Belgische winkelcentra camera's in reclamezuilen heeft gestopt. Die camera's houden in de gaten hoeveel mensen de advertenties bekijken. Met die techniek is het ook mogelijk te achterhalen hoe lang mensen kijken en de software kan schattingen maken van het geslacht en de leeftijd van de mensen die de reclames bekijken. JCDecaux wil niet zeggen waar en hoeveel reclameborden met camera's er zijn.

De Nederlandse evenknie van de Privacycommissie, de Autoriteit Persoonsgegevens, gaat vervoerder NS om opheldering vragen over reclameborden op stations.

Alles bij de bron; Tweakers


 

21 gemeenten, waaronder Dronten, zijn onzorgvuldig omgesprongen met gegevens van kwetsbare kinderen. Persoonlijke gegevens stonden op internet en waren enige tijd voor iedereen in te zien. Volgens RTL Nieuws gebeurde dat tijdens een aanbestedingstraject voor leerlingenvervoer. De gemeente erkent de fout, maar zegt dat het in het geval van Dronten om relatief onschuldige informatie gaat.

Gemeenten zijn verplicht het vervoer van leerlingen naar het speciaal onderwijs openbaar aan te besteden. Om geïnteresseerde bedrijven een indruk te kunnen geven van de hoeveelheid werk en het aantal kilometers dat gereden moet worden, hebben de gemeenten rittenlijsten met gegevens van leerlingen verstrekt. In de meeste gevallen waren deze gegevens anoniem gemaakt, maar 21 gemeenten lieten persoonlijke informatie staan.

Volgens RTL Nieuws ging het onder meer om huisadressen, geboortedata, schoollocaties en roostertijden. Uit het type school dat kinderen bezoeken, zou bovendien kunnen worden afgeleid wat de ziekte of beperking van een kind is. 

Alles bij de bron; OmroepFlevoland


 

De NS meldde maandagochtend zelf op Twitter dat er camera's in de zuilen zitten, nadat een gebruiker van het sociale netwerk had opgemerkt dat er op een digitale reclamezuil een camera aanwezig leek te zijn. Volgens de NS en het bedrijf achter de zuilen, Exterion Media, worden geen beelden opgeslagen met de camera's. Wel worden mensen geteld en is te zien hoe lang passanten naar de reclames kijken. 

Op Amsterdam Centraal zijn 35 reclamezuilen met werkende camera's aanwezig. 

Volgens de woordvoerder van de AP mogen camera's in principe alleen door gemeentes en de politie worden geplaatst in de openbare ruimte. Volgens haar moet nog wel duidelijk worden in hoeverre persoonsgegevens worden vastgelegd met de camera's. "Je moet precies weten wat er wordt opgenomen, wat er wordt opgeslagen, of gegevens herleidbaar zijn tot personen." De AP gaat hierover in gesprek met de NS.

De reclamezuilen van Exterion Media staan ook in meer dan honderd Nederlandse winkelcentra, waaronder Hoog Catharijne in Utrecht en Stadshart Amstelveen, zo stelt het bedrijf op zijn site. Het is niet duidelijk of de camera's daar zijn ingeschakeld. De AP zegt eerst de inzet op stations te onderzoeken, en dan mogelijk verder te kijken naar gebruik van de camera's op andere locaties.

Alles bij de bron; NU


 

Onderzoeker Mahsa Taziki  van de Technische Universiteit van Lausanne heeft een algoritme ontwikkeld waarmee de privacygevolgen van online muisklikken worden berekend. Het klikken op een product in een webwinkel geeft de winkel informatie over mogelijke interesses van de gebruiker, maar kan ook worden gebruikt voor het tonen van soortgelijke producten en het doen van andere aanbevelingen.

"Tachtig procent van de clicks zijn een afweging voor de gebruiker tussen nut en privacy", zo laat ze weten. "Sommige clicks zijn erg nuttig en brengen de privacy niet in gevaar, terwijl andere juist het tegenovergestelde zijn." Het algoritme dat Taziki ontwikkelde berekent het nut en de privacygevolgen van elke click. Vervolgens kan de gebruiker bepalen waar hij wel of niet op klikt.

In tegenstelling tot adblockers die in principe alles blokkeren, heeft het algoritme van Taziki geen invloed op informatie of advertenties die de gebruiker niet erg vindt om te zien. Het algoritme bepaalt bij elke click hoeveel data er wordt verstuurd, de mogelijke gevolgen voor de privacy en wat de gebruiker voor zijn click terugkrijgt. De resultaten worden via een 'click advisor' gepresenteerd en moeten de gebruiker helpen bij het maken van de afweging. De onderzoeker heeft het systeem inmiddels gepatenteerd en is van plan om het verder te ontwikkelen. Zo zal er een browserextensie worden gemaakt die gebruikers waarschuwt als websites het niet zo nauw met hun persoonlijke informatie nemen. 

Alles bij de bron; Security


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha